Lidovky.cz

Kapsch předá mýtný systém v sobotu

Česko

  14:48
Praha - Společnost Kapsch předá státu mýtný systém v sobotu 30. prosince. Firma k dnešnímu dni vydala dopravcům 55.000 palubních jednotek, které jsou nutné k řádnému placení. Celkem počítá s tím, že do konce roku bude mezi řidiči těchto jednotek 60.000.

Kapsch postaví mýtné brány. foto: Igor ŠefrČTK

Někteří dopravci si v posledních dnech stěžovali, že ačkoli se do systému zaregistrovali, ještě neobdrželi palubní jednotku. Kapsch tvrdí, že problémy mohly být způsobeny zpožděním pilotního provozu a do konce roku by měli mít všichni registrovaní dopravci jednotku k dispozici. Za jednotku Premid je nutné zaplatit kauci 1550 korun. To se nelíbí zejména velkým dopravcům, kterým záloha bude údajně vázat příliš velké množství finančních prostředků.

Zároveň se systémem stát od Kapsche převezme dokumentaci, čestné prohlášení, že je systém funkční, a seznam vad a nedodělků. K tomu se firma zavázala ve druhém dodatku ke smlouvě z 15. prosince. Čestné prohlášení nahradí státu protokol o kolaudaci, neboť brány Kapsch stavěl v režimu ohlášení drobných staveb.

Mezi nedodělky patří i naftové agregáty, které zatím pohánějí 150 ze 172 bran. Podle generálního ředitele Kapsche pro ČR Karla Feixe firma vlastní všechna potřebná povolení k provozu agregátů. Ty musejí být do roka nahrazeny elektrickými přípojkami, jinak firmě hrozí penále. Ve druhém smluvním dodatku se stát s Kapschem také dohodl na sankcích, které by Kapsch musel platit v případě, že nebude elektronické mýtné fungovat. Za každý den by pokuta činila 14 milionů korun. Částka je součtem nové šestimilionové smluvní sankce a osmimilionové náhrady škod za ušlé mýtné.

Od 15. prosince běží zkrácený pilotní provoz systému, který podle představitelů Kapsche zatím vykazuje 99,66procentní úspěšnost. Systém zkouší 150 testovacích vozidel, do pilotního provozu je zapojeno všech 172 bran. Od 1. ledna bude měřit úspěšnost výběru nezávislý auditor, na základě jehož měření bude Kapschi vyplácena odměna.

Dopravci mají dvě možnosti, jak mýtné platit. Mohou si kilometry předplatit, tzv. systém PrePay, nebo platit až dodatečně, tzv. PostPay. Podle zkušeností z Rakouska i dosavadního průběhu registrací v ČR zvolí až tři čtvrtiny českých dopravců platbu dodatečnou. V systému PrePay jednotku dopravce obdrží přímo na distribučním místě ihned po registraci, v systému PostPay mu ji doručí zásilková firma do jednoho dne po registraci, tvrdí Kapsch. Pokud dopravci nechají registraci na poslední chvíli, mohou je počátkem ledna čekat na distribučních i kontaktních místech fronty.

Zavádění mýtného provázejí obavy, že někteří řidiči budou zpoplatněné úseky objíždět. I tady se Toplak odvolal na zkušenosti z Rakouska, kde podle něj podíl těch, kteří se chtějí mýtnému vyhnout, klesá. První tři měsíce po spuštění systému se mýtným branám vyhýbalo pět procent nákladních aut, po půl roce byl tento podíl dvě až tři procenta, sdělil Toplak. "Zpoplatnění bylo navrženo ministerstvem s ohledem na to, aby se nevyplatilo objíždět," řekl k tomu Feix.

Mýtné se zatím bude platit asi na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr. Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné. Po problémech s výstavbou mýtných bran pro mikrovlnou technologii se nyní pro druhou etapu uvažuje o systému satelitním či kombinovaném.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.