Lidovky.cz

Začíná éra zastávek na znamení

Česko

  9:14
Praha - Úspory dopravního podniku (DP) poznají lidé na vlastní kůži. V autobusech totiž možná stráví více času, než chtějí. Může se jim docela lehce stát, že přejedou zastávku, kde obvykle vystupují. Na té může být totiž společně s dalšími sto padesáti od čtvrtého března zastávka na znamení.
Autobus - ilustrační foto.

Autobus - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Dopravní podnik chce razantním navýšením počtu podobných zastávek především ušetřit. „Autobus, který nyní na takové zastávce zbytečně zastavuje, spotřebuje při opětovném rozjíždění mnohem více nafty než autobus, který zastávku mine,“ popisuje úsporu na pohonných hmotách dopravní ředitel DP Petr Blažek. Méně rozjíždění znamená podle Blažka také méně emisí v ovzduší. Zároveň se prý ušetří i brzdy vozů, které se nebudou muset tak často měnit.

 Krok dopravního podniku vítá i zastupitel a dopravní odborník Strany zelených Karel Jech. Podle něj však dopravce tímto krokem nijak výrazně neušetří. Jeho klady vidí hlavně ve zrychlení dopravy na kraji města. Blažek ale nechce nařízením jenom ušetřit. „Chtěli bychom i ulevit lidem, kteří bydlí přímo u zastávek. Ty velice ruší rozjíždění burácejících autobusů,“ popisuje další možnou výhodu projektu dopravní ředitel.

 V oblastech se zastávkami na znamení se sice doprava zrychlí, ale zároveň se tu zvyšuje šance, že lidem autobus nemusí zastavit.  Pomoci má informační kampaň „Všechny výhody skončí ve chvíli, kdy si řidič nevšimne znamení cestujících a zastávku projede. Poté to už není impulz pro zvyšování kvality cestování, ale spíše impulz pro infarkt,“ popsal zjevné nevýhody projektu Jech.

 Aby cestující nejezdili dále než potřebují, rozjel dopravní podnik velkou informační kampaň. „Seznam všech zastávek máme na svých internetových stránkách i na letácích vyvěšených v dopravních prostředcích,“ zmínil všechny využité způsoby informování dopravní ředitel dopravního podniku Petr Blažek.

 Zastavovat na požádání se bude především na okraji města, kde do autobusů nastupuje méně lidí. „Mezi zastávky na znamení jsme zahrnuli ty, kde autobusy již delší dobu staví zbytečně - kam přijedou, otevřou dveře, a aniž by kdokoli nastoupil, zas je zavřou,“ charakterizoval typické zastávky na znamení Blažek. Takovými se mají stát například Koleje Větrník v Praze 6, Důstojnické domy ve Kbelích, Poliklinika Háje na Jižním Městě nebo Sídliště Jahodnice v Kyjích. Úplný seznam je k nalezení na webové stránce dopravního podniku http://www.dpp.cz.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.