Lidovky.cz

U Brna roste nová osobní loď

Česko

  17:37
BRNO - Nevíte, co s tunami nejlepší oceli? Postavte si vlastní osobní loď. U Brna se rodí velký parník pro stovku pasažérů. Po dokončení by měl brázdit vlny Vranovské přehrady, ale zároveň znovu otevřít tradici stavby podobných lodí v České republice.

Dalibor Dufek staví loď. foto: Standa KrupařLidové noviny

Odborníci o snaze mluví s úctou. „Je to už velmi dlouho, co v České republice vznikla naposledy větší osobní loď,“ potvrdil Gabriel Ročkai z Českého lodního a průmyslového registru, který na loď dohlíží.

Budoucí provozovatel si ke stavbě přizval projektanty, kteří dříve pracovali zejména pro naši zahraniční plavbu. „Pokud se vše podaří, chceme nabídnout podobnou stavbu i dalším zájemcům. Mnoho lodí, které plavou na našich přehradách, by už potřebovalo náhradu, ne všude o ně pečují tak skvěle jako kolegové na Brněnské přehradě,“ řekl LN Dalibor Dufek ze společnosti Lodní doprava Vranov, která plavidlo staví.

Loď, která dostane jméno Viktorie, bude po dokončení na začátku června vážit přibližně třicet tun. Na její palubu se vejde sto pasažérů a k tomu posádka, sloužit jim bude bar, bezbariérový záchodek i horní sluneční paluba.

„Tak velké lodě v tuzemsku naposledy vznikaly v padesátých a šedesátých letech. Pak už je v rámci tehdejší RVHP dováželi především z Německa a Maďarska - a to přesto, že brněnský dopravní podnik v letech 1956-1959 úspěšně vyrobil pět osobních lodí pro jiné přehrady a byl připraven stavět další,“ říká tvůrce internetových stran www.lodnidoprava.unas.cz Pavel Gejdoš.

V uplynulých letech sice vzniklo několik menších člunů, ale největším je Arnošt z Pardubic na Labi pro osmdesát lidí. Tuzemské loděnice se už desítky let spíše specializují na nákladní čluny a soukromé jachty.

Více než dvacet metrů dlouhá Viktorie zatím roste v utajení mohutné haly bývalého zemědělského družstva v jedné z obcí mezi Pohořelicemi a Brnem. Hotový už je kovový skelet trupu, který pokrývá čtyři centimetry silná vrstva lodní oceli. Podle odhadů se tato ocel za čtyřicet let zmenší o milimetr.

„O prázdninách už bude plavat na Vranově společně s naší první lodí Valentýnou, obě poháněné benzínovými závěsnými motory. Bude to zajímavé srovnání - opravená Valentýna z roku 1964 a moderní Viktorie, která nebude mít ani klasické dřevěné kormidlo,“ dodal Dufek. Cenu nové lodi odhaduje na šest až osm milionů korun.

Zájem o osobní lodě by mohl vzniknout v souvislosti se zahajováním plaveb na dalších přehradách. Po Vranově, kde loni poprvé vyplula Valentýna a letos ji posílí Viktorie, by se letos loď měla objevit na Dalešické přehradě. Tam jeden ze svých dosavadních člunů plánuje přesunout provozovatel dopravy na Slapech. Jezdit má mezi Dalešicemi, Koněšínem a Kramolínem.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.