Vyjednávačům ministerstva vnitra se podařilo přesvědčit zástupce Rejstříku trestů pouze o tom, aby souhlasili s vydáváním na obecních úřadech.
„Původně nechtěli, aby výpisy z jejich rejstříků vydával někdo jiný, jen oni. Přesvědčili jsme je ale o tom, že státní úředníci pracující na úřadech mají zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, která zaručuje, že je na ně spolehnutí,“ vysvětlil LN vyjednávací peripetie náměstek ministra vnitra pro informatiku Zdeněk Zajíček.
Zkouška úředníků
Pokud se úředníci osvědčí, pak podle Zajíčka v budoucnu nebrání nic tomu, aby se možnost získání výpisu z rejstříku trestů rozšířila i na pobočky České pošty (ČP). Podle náměstka generálního ředitele ČP pro veřejnou správu Petra Stieglera se s rozšířením služeb na přepážkách pošty počítá. „Předpokládám, že v další plánované novele zákona už bude tato změna zaznamenána a výpisy z rejstříku trestů budou moct vydávat i naši zaměstnanci,“ řekl LN náměstek Stiegler.
Od ledna bude na poštovních pobočkách možné získat výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku a živnostenského rejstříku. Na obecních úřadech pak je možnost vyzvednout si i výpis z rejstříku trestů.
Zapojením České pošty do projektu CzechPoint se počet kontaktních míst zvýší o zhruba dva tisíce terminálů. To je plán na rok 2008.
Stát blíže lidem
Cílem projektu CzechPoint (český podací a ověřovací národní terminál) je co nejvíce lidem přiblížit dostupnost míst, kde lze získat dokumenty z centrálních registrů, které spravuje stát.
Systém funguje tak, že žadatel o výpis z registru přijde do kanceláře, kde je systém zaveden, a požádá o výpis ze zvolené databáze. Úředník se počítačem spojí s příslušným registrem a po ověření totožnosti a zaplacení poplatku vydá požadované dokumenty. Celá operace netrvá víc než pár minut a ušetří tak lidem běhání po několika úřadech, které by museli bez elektronizace registrů absolvovat, a zabralo by jim to možná i několik dnů.