Lidovky.cz

Strahovské koleje nahradí vily

Česko

  14:46
PRAHA - Pod kolejemi jsou jedny z nejlepších pozemků v Praze. Mají skvělý výhled, dopravní dostupnost, a navíc na nich lze hned stavět.

Koleje Strahov foto: SUZ ČVUTReprofoto

Území Strahova, dosud charakterizované vysokoškolskými kolejemi pro pět tisíc studentů a bývalým spartakiádním stadionem, získá do deseti let zcela nové dominanty. Jaké budou, to má vyřešit ideová urbanistická soutěž, kterou v nejbližší době vypíše hlavní město.

„Soutěž teprve chystáme. Ale je jasné, že bude řešit, co se Strahovem dál. Tedy nejen co bude s kolejemi, ale i se stadionem, volnými parkovišti a vlastně celým tím územím od Ladronky až po stadion,“ prohlásil ředitel Útvaru rozvoje hlavního města Bořek Votava.

Zmíněná soutěž může dát odpověď i na otázku, zda a kde bude stát v Praze nový univerzitní kampus. Ten by mohl nahradit strahovské koleje, které jsou už řadu let nevyhovující. Praha 6, na jejímž území koleje stojí, by uvítala, kdyby nový kampus vznikl v Ruzyni, na místě dnešních skladů ministerstva obrany a soukromých firem. Pražský magistrát zase uvažuje o Letňanech, kde zůstane po případných olympijských hrách prázdná olympijská vesnice.

V letech 1963 až 1965 vzniklo dvanáct bloků. Na areálu z dílny architektů F. Cubra, J. Hrubého, J. Kándla a V. Formáčka se výrazně podepsal i jeho další účel - poskytování zázemí spartakiádním cvičencům. V roce 1967 došlo kvůli podmínkám na kolejích ke střetu studentů se státní mocí. Po několika desítkách výpadků proudu se studenti vydali na pochod Prahou s heslem „Chceme světlo“. To však státní orgány pochopily jako provokaci, která vyústila ve střet a vyloučení několika studentů ze studia. Strahovské koleje sehrály důležitou roli jako podhoubí studentského života, v přízemí budov vznikaly různé studentské kluby, z nichž se nejvíc proslavila Sedmička v bloku 7, která byla zřejmě prvním punkovým klubem v Československu.

ČVUT, kterému strahovské koleje patří, zatím nemá na věc vyhraněný názor. Proti zrušení strahovských kolejí a výstavbě nového kampusu v zásadě není. Má však dvě podmínky: že bude stát na dopravně dostupném místě v Praze a že se na jeho financování univerzita nebude podílet.

„Jsme připraveni na všechny varianty za předpokladu, že bude zajištěna kapacitně dostatečná a kvalitativně výrazně vyšší nabídka na ubytování,“ tlumočila stanovisko ČVUT vedoucí odboru vnějších vztahů Andrea Vondráková. Sami studenti jsou podle zjištění LN v názorech na přesun kolejí nejednotní. Většina z nich by ale výměnu Strahova za Ruzyň uvítala, pokud by tam v té době jezdilo metro, jak plánuje magistrát.

Pokud strahovské koleje skutečně zmizí, otevře se investorům výjimečná šance stavět na území vnitřní Prahy, kde jinak téměř žádné volné stavební parcely nejsou.

V takovém případě vznikne ze Strahova nová pražská rezidenční čtvrť s luxusním bydlením. Podle Votavy by se mohla zařadit k nejatraktivnějším lokalitám v hlavním městě, jako je například nedaleká Hanspaulka, Ořechovka či Malvazinky a Hřebenka. „Zcela určitě patří Strahov k nejatraktivnějším lokalitám. Skýtá výhled na Hradčany, na Staroměstské náměstí i Vyšehrad a je tam blízko i park,“ vyjmenovává přednosti Strahova Votava. Navíc územní plán tam umožňuje okamžitě stavět, protože této části města přisoudil funkci bydlení. Jestli ale není nakonec lepší něco jiného, to má řešit právě zmíněná urbanistická soutěž.

Problém se spartakiádním stadionem Urbanistická soutěž bude řešit i budoucnost spartakiádního stadionu, kterou se už sedmnáct let marně pokoušejí vyřešit odborníci i pražští politici. Padly návrhy, aby se rozebral na kousky, aby ho nahradila Kaplického Národní knihovna, aby sloužil jako olympijský stadion nebo se poskytl i s pozemky developerům. Tyto plány narážejí na skutečnost, že stadion byl prohlášen za kulturní památku, což veškeré úpravy ztěžuje.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.