Lidovky.cz

Doprava se mění kvůli nákupům

Česko

  10:57
PRAHA - MHD se od února mění. Kvůli zvýšené poptávce přibudou spoje do nákupních center na okraji města. V neděli dopoledne bude spojů méně. Chystá se vylepšení noční dopravy.

V neděli dopoledne bude méně spojů. Chystá se vylepšení MHD v noci. foto: Igor Šefr, ČTK

Hlavním městem se cestuje stále jinak. Už v půli devadesátých let přišli organizátoři pražské dopravy na to, že jízdní řády z konce let osmdesátých neodpovídají potřebám Pražanů. Ti už totiž nejezdili do zaměstnání tak brzy ráno, a pracovali proto do pozdějších odpoledních hodin. Ropid jakožto organizátor pražské dopravy tak radikálně změnil jízdní řády.

Prvního února přistoupí k podobné, i když ne tak výrazné změně. Během minulých let vysledoval, že lidé nevyužívají dopravu v neděli dopoledne, ale že například masově navštěvují obchodní centra na okraji města.

Změna je tak nasnadě. V neděli dopoledne Ropid prodlouží intervaly v metru, tramvajích i v autobusech. V metru například o 2,5 minuty. Jedinou výjimkou je nejčastější pražská tramvaj číslo 9, která bude v neděli dopoledne jezdit ještě častěji: po 7,5 minutách.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala může za oslabení nedělního provozu i to, že lidé rezignovali na brzké nedělní výlety. „Lidé už nejezdí v neděli na výlety, na zahrádku nebo na chalupu. Místo toho vstanou později a pak odpoledne zamíří do nákupního centra,“ říká Drápal.

Změní se doprava do obchodních center

Ropid tak dopravu do velkých nákupních galerií od února vylepší. Zruší totiž takzvaný pásmový provoz na trase metra B. Některé vlaky tak už nebudou končit na okraji centra. Všechny budou jezdit až na konečné ve Zličíně a na Černém Mostě, tedy do míst, kde je velká koncentrace obchodních domů. „Pro tento krok máme několik důvodů.

Jednak jsme do této doby neměli dostatek vozů, abychom pokryli celou trasu B. Reagujeme ale také na zvýšenou poptávku po dopravě k nákupním galeriím. Stávalo se, že metro končící například na Českomoravské bylo téměř prázdné a metro jedoucí až na Černý Most přeplněné,“ dodává Drápal.

Dalším trendem pražské dopravy je vylepšování nočního provozu. Ropid chce postupně zkrátit intervaly na nočních linkách. „Noční život se v Praze prodloužil. Dnes už se nestane, že by byly první noční linky přecpané a ostatní pozdější poloprázdné. Lidé jezdí v průběhu celé noci. Chceme tak na tento trend reagovat,“ vysvětluje Drápal. Ropid chce tak například podchytit i silnější noční provoz v pátek. Přemýšlí tak o speciálních pátečních jízdních řádech, kdy by jezdila noční doprava lépe než v jiné dny.

Ropid sleduje změny chování cestujících od půli devadesátých let. Do města nasazuje pozorovatele, kteří s formulářem v ruce vyčkávají na zastávkách a sledují počet nastupujích a vystupujících pasažérů. Na základě jejich údajů jsou pak linky průběžně upravovány.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.