Lidovky.cz

SMS jízdenky se vyplácejí

Česko

PRAHA - Novinku dopravního podniku, SMS jízdenku, si denně koupí 15 tisíc lidí. Podle průzkumu část z nich mohou být dřívější černí pasažéři.

sms jízdenka foto: Hynek Glos, Lidové noviny

SMS jízdenky omezí cestování načerno. To si dopravní podnik sliboval v listopadu od zavedení nové služby. Podle průzkumu společnosti Westminster mu to začíná vycházet. Načerno jela alespoň jednou desetina všech pražských cestujících, většina z nich ale jen proto, že si neměla lístek kde pořídit. Nyní hodlají cestovat se SMS jízdenkou. „To je pro nás jednoznačně pozitivní signál,“ okomentoval výstup průzkumu marketingový ředitel dopravního podniku Jan Svoboda. Načerno jezdí v Praze častěji muži než ženy, nejvíce pak pasažéři do 24 let a studenti. Černí pasažéři v pražské hromadné dopravě zaplatili loni na pokutách podle Dopravního podniku hlavního města Prahy přes 100 milionů Kč. Pokutu uhradilo téměř 230 tisíc lidí.

Nejvíce uvítali SMS jízdenky mladí lidé mezi 24 a 34 lety, naopak lidem nad 55 let nevyhovují. Alespoň jednou si ji koupila pětina cestujících, kteří nemají časový kupon.

Dopravní podnik přesto zatím nemá k dispozici přesná čísla, kolik lidí už nový způsob kupování jízdenek využilo. „Projekt zatím oficiálně běží ve zkušebním provozu, porovnáváme ho s prodejem v minulém roce. Zjišťujeme také, zda prodej SMS jízdenek nejde na úkor běžných papírových,“ vysvětlil mluvčí podniku Ondřej Pečený. Jízdenku na mobil si nechá poslat asi patnáct tisíc lidí denně. Podle průzkumu Westminsteru ví o možnosti pořídit si SMS jízdenku 90 procent z pěti set oslovených Pražanů. „Informační kampaň byla dobře zacílená,“ vysvětlil ředitel Westminsteru Tomáš Studeník. Lidé na SMS jízdenkách oceňují pohodlnost nákupu a také možnost koupit si lístek kdekoliv.

Jízdenky v mobilu mohou lidé zatím využít pouze v pásmu P, tedy jen v hlavním městě, nikoliv v příměstských linkách. Řidiči těchto linek totiž nemají vybavení na to, aby mohli pravost SMS jízdenky ověřit. V podobné situaci jsou i průvodčí ve vlacích na území města. České dráhy zatím s dopravním podnikem o možnosti využít SMS jízdenky jednají, verdikt má padnout do jara.


Jak Pražané využívají SMS jízdenky

Cestující mohou jízdné v pražské hromadné dopravě zaplatit formou SMS od poloviny listopadu. Dopravní podnik si od zavedení služby sliboval především snížení počtu černých pasažérů. Podle průzkumu společnosti Westminster, jenž se zaměřoval na lidi, kteří nevyužívají časové kupony, se to začíná dařit.

Devět desetin lidí, kteří někdy jeli načerno, si podle průzkumu myslí, že se to změní díky SMS jízdenkám.

Nejčastěji se totiž svezou bez jízdenky proto, že si lístek nemají kde koupit nebo na něj zapomenou. Nejvíce černých pasažérů zjistil průzkum mezi studenty (21 %) a mládeží mezi 15 a 24 lety (15 %). Naopak nejméně jezdí na černo staří lidé.

Ti také téměř nevyužívají SMS jízdenky, kupují si je pouhá čtyři procenta cestujících starších 55 let. Služba SMS jízdenka nejvíce oslovila mladé lidi mezi 25 a 34 lety, tedy asi patnáct procent cestujících.

Na otázky průzkumu odpovídalo celkem 500 respondentů. Dopravní podnik podle odhadů prodá denně kolem patnácti tisíc SMS jízdenek. Přesná čísla teprve zjišťuje.

Zdroj: Průzkum společností Westminster a DPP


 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.