Lidovky.cz

Dopravní zácpy? Ministerstvo ví, jak na ně

Česko

  21:06
PRAHA - Ministerstvo dopravy se pouští do boje s ucpanými silnicemi. Chce řidiče naučit, jak předcházet kolonám. Pomoci má systém čidel a proměnných dopravních značek. „Dopravní zácpy vnímáme skutečně jako problém. Zejména dálnice jsou na hranici kapacity,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Kolona aut na dálnici (ilustrační foto)

Hejtman středočeského kraje Petr Bendl (vpravo) zkouší kladívka při otevření nové části dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové, které se uskutečnilo 19. prosince. foto: ČTK

Ten pro LN popsal projekt, který je zatím v přípravné fázi a Česko bude stát necelé tři miliardy: v některých rizikových oblastech, jako je například vjezd na nejfrekventovanější dálnici v zemi D 1 u Prahy a dále oblast kolem Brna, chce ministerstvo zavést ukazatele s proměnnými značkami. Ty budou mít za úkol zejména aktuálně snižovat maximální povolenou rychlost v úseku, ve kterém se utvoří kolona.

Podle dopravního experta Jaroslava Zváry, který se podílí na přípravě systému tohoto takzvaného liniového řízení, se při snížení rychlosti totiž zmenší rozestupy mezi jednotlivými auty a tím dojde ke zrychlení a větší plynulosti provozu.
Zvára ale zároveň upozorňuje na to, že úplně vymýtit kolony z dálnic žádné ministerské opatření nedokáže. „Můžeme jen do jisté míry regulovat pohyb vozidel,“ dodal.

Ministerstvo dopravy si od nového systému slibuje i snížení nehodovosti - za předpokladu, že řidiči budou systém respektovat.

Jak by měl nový systém v praxi vypadat? „Dopravní management třeba na dálnici D 1 bude obecně složen z několika funkčních celků: z kamer, čidel a z aktivních informačních bodů,“ popsal systém liniového řízení Karel Hanzelka.

Tyto body budou podle něj přímo na silnici poskytovat informace řidičům prostřednictvím informačních tabulí a proměnných dopravních značek. „Celý tento systém má harmonizovat a stabilizovat dopravní proud, zlepšit propustnost dálnice a zvýšit komfort v místech silné dopravní zátěže,“ dodal Hanzelka. Vše by mělo začít fungovat již v průběhu roku 2009.

Ministerstvo chce pro nový projekt využít i mýtné brány, které by měly sloužit k monitorování dopravy. Na vývoji systému se tak bude podílet společnost Kapsch, která mýtný systém v Česku zaštiťuje.

Kamiony možná nebudou jezdit v pátek
Průjezdnost silnic a dálnic by mělo zvýšit i další opatření, na kterém se včera dohodl ministr dopravy Aleš Řebíček s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem.

Jde o zákaz provozu kamionů v pátek odpoledne. Ten dodnes platí pouze během letních prázdnin. Strana zelených, za kterou je Bursík ministrem, však dlouhodobě bojovala za celoroční zákaz víkendového provozu kamionů.

Původně se měl podle Strany zelených zákaz provozu kamionů vztahovat i na soboty. Včera zřejmě Bursík přistoupil na kompromis. „Potvrzuji, že elementární dohodu máme a na právní úpravě právě pracujeme,“ prohlásil ministr dopravy Aleš Řebíček.

K pátečnímu omezení provozu velkých nákladních vozů ale nedojde v září, jak původně Bursík požadoval. Ten chtěl, aby nové opatření plynule navázalo na prázdninový provoz, kdy kamiony jezdí po komunikacích omezeně. „Září je velmi optimistická lhůta vzhledem k tomu, že žádný návrh není hotov,“ podotkl Řebíček.
Podle dnešní úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin. Po celý rok platí zákaz v neděli od 13 do 22 hodin. Nově by se měl zákaz rozšířit o pátek mezi 15. a 22. hodinou.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.