Lidovky.cz

Poslanci: Platit nemusíme

Česko

  10:31
PRAHA - Hlavní město chce, aby poslanci a senátoři platili za hromadnou dopravu. Ti to s odvoláním na vlastní právní rozbor odmítají. To jim ale nebrání v tvrzení, že by jim kupování jízdenek nevadilo.
Revizor - ilustrační foto.

Revizor - ilustrační foto. foto: Miroslav RendlLidové noviny

Rada hlavního města se pozítří chystá projednat návrh náměstkyně primátora Markéty Reedové (SNK-ED), aby poslanci a senátoři museli platit za cestování v pražské hromadné dopravě. Revizoři by je podle představy magistrátu měli za černou jízdu začít pokutovat už za pár dní. Zákonodárci ale tvrdí, že takový postup naráží na platný zákon, který jim bezplatné cestování umožňuje. Podle předsedy mandátového a imunitního výboru Miloslava Kaly (ČSSD) k tomu ve svém právním rozboru dospěli sněmovní legislativci.

Náměstkyně Reedová se ve svém návrhu opírá o rozhodnutí soudu o žalobě společnosti Student Agency. Verdikt zněl, že ústavní činitelé nemají právo využívat zdarma služeb soukromých dopravců. Mohou ale následně po státu požadovat, aby jim jízdné proplatil. Někteří zákonodárci ihned upozornili na fakt, že pražský dopravní podnik není tak docela soukromou firmou. Ačkoliv je akciovou společností, jeho jediným vlastníkem je hlavní město Praha. „Tento argument jen zastírá meritum věci. Tím je pro mne nepřijatelný fakt zdvojené výhody, kdy mají zákonodárci bezplatnou hromadnou přepravu, ale zároveň dostávají vysoké příspěvky na dopravu,“ řekla Reedová a upozornila, že do dopravního podniku může kdykoliv vstoupit nový akcionář.

Náměstkyně chce zákonodárce přesvědčit dopisem pro předsedy sněmovny a Senátu a šéfy stranických klubů v obou komorách. Jeho součástí je zpracovaný návrh na změnu příslušného zákona. „Nemusejí si s tím ani dát práci, jen to odhlasovat,“ podotkla náměstkyně. Za jízdenky by podle novely měli platit nejen zákonodárci, ale i europoslanci a ústavní soudci. Pražský dopravní podnik přijde kvůli bezplatným jízdám zákonodárců ročně o odhadem 1,3 milionu korun.

Více než tři čtvrtiny Pražanů chtějí, aby si zákonodárci platili veřejnou dopravu sami. Vyplývá to z bleskového průzkumu agentury STEM. Téměř stejný počet lidí podporuje záměr města a dopravního podniku, aby zákonodárce mohli za jízdu bez jízdenky pokutovat revizoři. V otázce, zda by město mělo s pokutami počkat až na změnu zákona, nebo s nimi začít hned, jsou Pražané rozděleni téměř přesně napůl.

Politolog: Je to jen populismus
Snaha Markéty Reedové má podle politologa Jana Kubáčka i druhou stránku. „Je to populistický krok, od průzkumu ani nemohla očekávat jiné výsledky. Snaží se utéct od svého původního tématu korupce, protože z něj nejsou žádné viditelné výsledky,“ domnívá se Kubáček. Na bezplatnou dopravu se podle něj lze dívat i zcela jinak a podporovat ji. „To dělala některá americká města. Naopak zpoplatnili pro zákonodárce cestování auty, aby museli jezdit hromadnou dopravou, uvědomili si její stav a investovali do ní více peněz,“ popsal politolog.


Nejde o peníze, ale o spravedlnost

Organizátor pražské integrované dopravy (ROPID), podle svého mluvčího Filipa Drápala, podporuje snahu omezit bezplatné jízdné.

* LN Je Praha skutečně první, kdo chce zákonodárcům přestat tolerovat bezplatné jízdné?
První určitě je. Problém je v tom, že pokud to udělá, musí to udělat i další dopravci, kteří jezdí na území Prahy a části Středočeského kraje. Je to sedmnáct dopravců v rámci pražské integrované dopravy a cenové tarify musí být pro všechny totožné. Pražský dopravní podnik je jen jedním z nich.

* LN A potřebuje souhlas těch ostatních? 
To my stanovujeme cenové tarify, ovšem vydáváme je na základě cenového výměru ministerstva financí. Právníci teď právě řeší problém, zda musíme požádat ministerstvo o to, aby cenový výměr zrušilo a vydalo nový, což by zřejmě vyžadovalo spolupráci se zákonodárci. Nebo zda stačí ze současného výměru vypustit větu o bezplatných jízdách poslanců, senátorů a ústavních soudců a to na základě loňského rozsudku soudu.

* LN Fandíte výzvě radních pražského magistrátu, kteří po pražském dopravním podniku chtějí, aby revizoři pokutovali poslance?
Budeme podporovat, aby zadarmo nemohli jezdit. Nejde o ty peníze, ale o princip a spravedlnost vůči ostatním cestujícím.


 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.