Severojižní magistrála, po níž denně jezdí téměř 90 tisíc aut, bude od roku 2011 mimo provoz. Nejpozději v té době se má začít s jejím přeložením za Národní muzeum, které odřízla od zbytku Václavského náměstí. Náročná stavba potrvá dva až tři roky.
Podle dopravních expertů to bude znamenat největší zásah do
Vysvětlivky k infografice |
1 Magistrála zmizí pod zem, a bude tak možné projít z Václavského náměstí kolem Národního muzea až do Vinohradské po povrchu Stavbaři by na zahloubení magistrály za muzeem měli začít pracovat v roce 2011, hotovo má být o dva až tři roky později. Podle ministerstva dopravy bude stavba stát kolem 10 miliard korun. |
dopravy v Praze za poslední desetiletí. „Určitě to výrazně omezí provoz. Stavební práce obrovsky zasáhnou automobilovou a částečně i autobusovou dopravu,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Odborníci vypracovali dvě možnosti, jak zrušit magistrálu před Muzeem. Podle jedné by vedla za budovou Národního muzea po povrchu, podle druhé v tunelu. Jak ale potvrdil LN zdroj z ministerstva, pravděpodobnější je varianta tunel. Silnice by měla být pod zemí v úseku mezi náměstím I. P. Pavlova a hlavním nádražím. Magistrála se po přeložení zúží. Místo nynějších tří pruhů bude mít v každém směru pruhy jen dva.
Současně se začne s rekonstrukcí Národního muzea, které se propojí s budovou bývalého Federálního shromáždění (nyní Svobodná Evropa) podzemním tunelem, Nově se bude řešit i vyústění vestibulu metra ve stanici Muzeum.
Detailnější obrysy, včetně vyústění tunelu, záměr dostane až po podepsání vládního memoranda. K tomu by podle zjištění Deníku mělo dojít 29. dubna.
Pražský magistrát už dopředu slibuje, že dopravní kolaps během stavebních prací městu nehrozí. Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera je podmínkou zahájení prací na magistrále zprovoznění severozápadní části vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc - Tyrolka a jižní částí vnějšího obchvatu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí. „Není to podmínka, je to předpoklad,“ tvrdí naproti tomu mluvčí ministerstva dopravy.
Podle zástupců Prahy 2 ani to nestačí. „Doprava mezi levým a pravým břehem Vltavy dnes vede přes magistrálu. Jeden tunel to nezachrání. Musel by se postavit most mezi Prahou 4 a Prahou 5. Barrandovský most nestíhá, tak si řidiči zvykli jezdit přes centrum po magistrále,“ tvrdí místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek.
Město ale s novým mostem nepočítá. Věří i nadále tomu, že auta z centra odvedou nyní rozestavěné dopravní okruhy a kapacita magistrály se díky tomu sníží na 50 tisíc aut denně. .„Magistrála se pak stane městskou třídou,“ tvrdí radní Šteiner.
Dále čtěte |
Méně aut? To je jen oblbování naivek Z Václavského náměstí prvorepublikový bulvár |