Lidovky.cz

'Neviditelné' semafory ohrožují

Česko

  19:51
PRAHA - Semafory na některých železničních tratích v Česku zakrývají větve stromů či přerostlé keře. Pro strojvůdce projíždějících vlaků jsou tak prakticky neviditelné. LN na tuto situaci upozornili sami strojvůdci, kteří varují před možnými nehodami. „Stačí, aby si strojvůdce kvůli stromům nevšiml červené, a vše může skončit ošklivou nehodou,“ říká předseda Federace strojvůdců ČR Miroslav Roubík.
Železniční přejezd - ilustrační foto.

Železniční přejezd - ilustrační foto. foto: Václav ŠálekČTK

Podle něj je takto zarostlých 20 procent českých tratí. Nejhorší situace je přitom na lokálních tratích. „Tam, co si vlak neproseká, to nemá,“ říká Roubík. Nejlepší stav vládne naopak na nových koridorech, kde se kvůli modernizaci tratí kácelo a nové stromy jsou zatím malé.

Federace strojvůdců zaslala LN fotografie z hlavní trati z Prahy do Berouna. Na několika snímcích je patrné, že viditelnost zdejších semaforů není dobrá. Ty většinou vyčnívají z korun stromů nebo nejsou přes jejich větve vůbec vidět. Špatně viditelné jsou i další doprovodné značky. „Například hradlo Kosoř, kde je vidět pouze spodek návěstidla. To, co na něm svítí, se však až do poslední chvíle skrývá v roští. V tomto úseku je rychlost 80 km/h,“ píše se pod jedním z obrázků.

Zarostlé jsou zejména předvěsti
Strojvůdci tvrdí, že zarostlé jsou především takzvané předvěsti, tedy malé semafory, které řidiče upozorňují na blížící se návěst (hlavní semafor). „Předvěst je tak 700 až 1000 metrů před návěstí, podle druhu trati. Když u ní začnete brzdit, akorát před návěstí zastavíte. Když ji přehlédnete a brzdit začnete, až když spatříte návěst, je pozdě, a zastavit už nestačíte,“ popisuje smysl předvěstí Roubík.

Vše pak může podle něj dopadnout pouhým přejetím semaforu, nebo v horším případě střetem s jiným vlakem. „Když svítí na návěsti červená, znamená to, že je někde před vámi jiný vlak. Buď jede přímo v protisměru nebo s ním někde posunují. Když včas nezastavíte, můžete do něj narazit,“ doplňuje strojvůdce.

České dráhy se brání
Strojvůdci si kvůli zarostlým semaforům stěžují na ředitelství Českých drah (ČD), které prý špatnou situaci nijak neřeší a tvrdí, že je vše v naprostém pořádku. Vedení ČD se ale brání. „Není to takový problém, jak o něm mluví strojvůdci. V žádném případě to nemůže nijak ohrozit bezpečnost cestujících. ČD navíc nezodpovídají za drážní infrastrukturu, to je věc Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dráhy jsou tak závislé na tom, jak o tratě a jejich okolí pečuje. Můžeme tedy na ně působit, aby byly vidět opravdu všechny dopravní značky,“ říká mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Vinu ale na sebe nechce vzít ani SŽDC. „My se staráme o údržbu tratí od 1. července. Do té doby o ně pečovaly dráhy. Během jednoho měsíce vše nevyrostlo. Situace ale není tak hrozná, jak ji popisují strojvůdci. Nemůžu ale tvrdit, že je všude všechno v pořádku,“ říká mluvčí SŽDC Anna Kodysová.

Kubalovi vadí v celé věci především to, že strojvůdci neřeší problémy podle vnitrodrážní dohody, ale vynášejí je do médií. „Existuje přesný postup, jak řešit tento problém. Hned jak by strojvůdce objevil zarostlý semafor, měl by o tom informovat svého nadřízeného. Buď SŽDC seznámí s konkrétním místem příslušné depo, nebo generální ředitelství ČD. Příslušný odbor na ředitelství však dosud nepřijal ani jednu takovou stížnost,“ konstatuje Kubala.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.