Lidovky.cz

Tragédie u Studénky: Inženýři neuspěli

Česko

  11:56
OSTRAVA - Státní zástupce Aleš Kopal zamítl stížnost inženýrů společnosti Bögl & Krýsl Zdeňka Malého a Oldřicha Magnuska obviněných z obecného ohrožení v souvislosti s vyšetřování srpnového vlakového neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. Dvojice s obviněním nesouhlasí a podala proti němu stížnost. Muži podle policie nesou odpovědnost za kolizi vlaku, při níž zemřelo sedm lidí a sedm desítek jich bylo zraněno.

Právě opravovaný silniční most ve Studénce na Novojičínsku se zřítil těsně před jedoucí vlak foto: ČTK

Zamítavé stanovisko státního zástupce potvrdil mluvčí společnosti Bögl & Krýsl Jan Nováček. "Státní zástupce podle obhájců v této fázi přirozeně posuzoval spíše formální než skutkovou stránku věci, proto jsme zamítavé stanovisko do jisté míry předpokládali. Přesto trváme na nevině pracovníků firmy Bögl a Krýsl," řekl Nováček.

Vyšetřovatel Jiří Jícha řekl, že není vyloučeno, že padnou ještě další obvinění. Kam by mohla směřovat neupřesnil. "Shromažďujeme veškerou dokumentaci. Na místě bylo pořízeno několik tisíc fotografií, které je třeba pečlivě vyhodnotit a je třeba soustředit písemné protokoly, které dokumentují místo činu," uvedl Jícha.



Kriminalista dodal, že policisté zajistili také trosky celého mostu. "Zoufale bych potřeboval, abych ho tam měl na místě, ale díky tomu, že to je na železniční trati, tak jsme si ho museli nechat odvést jinam," uvedl Jícha.Nehoda vlaku ve Studénce

Nehoda se stala 8. srpna a je označována za nejtragičtější za posledních 15 let. Mezinárodní rychlík Comenius narazil ve vysoké rychlosti do trosek zříceného mostu. Na místě šest lidí zemřelo. Jeden člověk zemřel později v nemocnici. Na sedm desítek lidí bylo zraněno. Škoda se pohybuje okolo 180 milionů korun.

Oběma obviněným z obecného ohrožení hrozí až deset let ve vězení. Vinu na neštěstí odmítli. Kriminalisté ale tvrdí, že oba o problémech se statikou věděli a nepřijali dostatečná opatření.Pohled na místo železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde rychlík EuroCity vrazil do zříceného silničního mostu. Trosky zasáhly dva osobní vagony.

"Komponenty, které byly v médiích prezentovány jako příčina havárie a důkaz našeho obvinění, již v době havárie nebyly v podpůrné konstrukci zabudovány a byly vyměněny dva dny před neštěstím. Fotografie, která byla v médiích ukázána, byla z doby výměny těchto komponentů," uvedli obvinění již dříve. Společnost Bögl & Krýsl byla subdodavatelem společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava, která měla stavbu most na starosti.

Jícha dodal, že je sice možné, že byl vyměněn poškozený díl, ale s mostem se nic neudělalo. "A to my jim klademe za vinu, že nepřerušili stavbu a nezajistili most. To je to zásadní. Dobře. Vyměnili poškozený díl, je to možné, že ho vyměnili, ale neudělali nic se statikou toho mostu, který byl svým způsobem rozhozený," uvedl Jícha s tím, že obviněný Malý je statik.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.