Lidovky.cz

Nové spojení je stále staveniště

Česko

  10:58
PRAHA - Nové spojení - otevřené na začátku září - je oficiálně stále staveništěm s nedokončeným bezpečnostním systémem. Kamery, které mají dopravní stavbu hlídat, se teprve postupně instalují. Polovičatost s velkou slávou zprovozněné trati pocítili na vlastní kůži cestující, když několik krádeží kabelů a požár, který v tunelu založili bezdomovci, novou trať i většinu pražské železniční sítě zcela ochromily.

O dva roky se podařilo investorovi stavby Správě železniční a dopravní cesty a dodavatelům zkrátit původní termín dokončení. Podle kritiků ovšem za cenu opakovaných potíží. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

České dráhy na Nové spojení čekaly několik let. Dva dvoukolejné tunely pod Vítkovem a kilometry kolejí a estakád nahradily do té doby jedinou kolej, která spojovala hlavní nádraží se stanicemi na severu města, například Libní nebo Vysočany.

Podle kritiků může za nedokončenost překotná snaha investora -Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) i dodavatelů stavby - se „blýsknout“ a zprovoznit dva dvoukolejné tunely pod Vítkovem co nejrychleji. Původní termín se jim sice podařilo zkrátit o dva roky, ovšem za cenu opakovaných potíží. Mluvčí SŽDC Pavel Halla tvrdí, že firma nic nezanedbala. „Potíže s bezdomovci nebo sociálně slabšími občany by byly, i kdybychom Nové spojení uvedli do provozu později,“ tvrdí Halla.

Dráhy: Chceme náhradu škod
České dráhy to ale vidí jinak. Kvůli opakovaným potížím na trati nabraly jejich vlaky hodiny zpoždění. Škody, jdoucí do milionů korun, chtějí dráhy vymáhat právě od SŽDC. Podle údajů drah se kvůli poslednímu přerušení provozu na Novém spojení, které způsobil požár, zpozdilo 572 vlaků, a to celkem o 5271 minut. „Dráhy platí za používání kolejí pro osobní i nákladní dopravu šest miliard korun ročně. SŽDC se má postarat o to, aby se dalo jezdit. Krádež se může přihodit, ale několikrát za pár týdnů to není normální. Budeme velmi tvrdě jednat a vymáhat nápravu škod,“ řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala.

SŽDC ale žádnou náhradu škod za zpoždění rozhodně vyplácet nehodlá. Odvolává se přitom na to, že Nové spojení zatím oficiálně funguje ve zkušebním režimu. „Zkušební provoz není jen název, je to právní termín. Dopravce musí ve zkušebním provozu očekávat zpoždění, výluky nebo objížďky. Požadavky Českých drah jsou tedy neopodstatněné,“ vysvětlil Halla s tím, že ostrý provoz na Novém spojení začne se zavedením nového jízdního řádu drah 14. prosince. Podle Hally se nyní dokončuje instalace bezpečnostních kamer, které mají trať i tunely monitorovat. Napojené budou zřejmě na policii nebo strážníky a výpravčí. Krádeže by pak měly ustat. „Vše se zlepší také s dokončením rekonstrukce hlavního nádraží. Nyní je hodně kabelů obnažených a v kolejišti je čilý stavební ruch, který lze těžko uhlídat,“ dodal mluvčí Halla.

Největší potíže na Novém spojení způsobil v neděli 26. října oheň, který si u trati rozdělali dva muži, aby se zahřáli. Táborák přerostl v požár, který působil zkrat a vyřadil z provozu výhybky a návěstidla. Vlaky musely jezdit jinudy několik dní. Dlouhé hodiny zpoždění a objížděk mají na svědomí také zloději kovů. Ti svou sérií sedmi krádeží kabelů v září a říjnu přivodili několik kolapsů železniční dopravy.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.