Lidovky.cz

Čtečky na opencard nevydrží celou směnu

Česko

  14:21
PRAHA - Pražští revizoři mají velký problém. Elektronickým čtečkám na nové open card, které slouží i jako doklad o zaplacení jízdného v pražské hromadné dopravě, totiž nevydrží baterie celou směnu.

Karta Pražana známá jako opencard foto: ČTK

„Nefunguje mi čtečka a nemohu vás zkontrolovat.“ Právě touto větou musí stále častěji pražští revizoři v prostředcích hromadné dopravy pouštět cestující, kteří se prokazují novou opencard.

Důvod? Elektronickým čtečkám na nové opencard, které slouží i jako doklad o zaplacení jízdného v pražské hromadné dopravě, totiž nevydrží baterie celou směnu. Podle oslovených revizorů má na provoz čteček vliv i současné mrazivé počasí. „V těchto dnech baterky vydrží ještě méně, než je obvyklé,“ řekl jeden z nich.

Černí pasažéři si mnou ruce, riziko pokuty se snížilo
Kartu Pražana (opencard) přitom už jako jediný jízdní doklad používá v metropoli kolem čtvrt milionu lidí. Revizorům teď ale často při kontrolách proklouznou i černí pasažéři - především ti, kteří sice mají opencard v ruce, ale na ní ani korunu. Že má cestující kartu nenabitou, totiž revizor bez čtečky nemůže zjistit.

„O problému víme. Zatím jej řešíme tak, že revizoři s sebou nosí náhradní baterie. Intenzivně pracujeme na tom, aby byla zjednána náprava a baterie ve čtečce vydržely celou směnu,“ uvedl pro LN mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Problém vyšel najevo jen pár dní poté, co dopravní podnik zveřejnil počty kontrol v MHDza loňský rok. Za celé období roku 2008 vybrali revizoři na pokutách nejvíc v historii - 109 milionů korun. Pokud se však problém se čtečkami v dohledné době nenapraví, je možné, že se „kiks“ promítne i do statistik.

Na SMS jízdenky se zmiňované čtečky nevztahují. I tato varianta koupě jízdenky má však pro dopravní podnik své mouchy. Na internetu už totiž koluje spousta rad, jak se dá SMS jízdenka obelstít. Objevují se dokonce jednoduché návody s názvem „Jak padělat SMS jízdenku snadno a rychle“.

„Nejjednodušší varianta - SMS zprávu si odešlete z libovolného telefonu (třeba z vlastního) a vytvořte si kontakt s číslem odesilatele a jako jméno zadejte 9020620 (číslo, ze kterého jsou SMS jízdenky odesílány). Většina telefonů takto došlou zprávu zobrazí tak, že na první pohled není patrné, že byla odeslána z jiného čísla,“ radí například čtenářům jeden internetový server.

Magistrát se v současné době snaží přesvědčit co nejvíce lidí, aby používali jako jízdenku opencard. Důraz města i přepravce na to, aby lidé tento typ dokladu využívali co nejvíce, je zřejmý i na prodejních místech, kde je možné koupit kupony. Většina obsluhovaných okének je vyčleněna právě pro uživatele opencard.

Opencard Pražanům slouží především jako tramvajenka, průkazka do městské knihovny, dále při placení parkovného v Praze 1 nebo při zjišťování dopravních přestupků, kterých se na území hlavního města dopustili. Letos chce město nabízené služby rozšířit o elektronickou peněženku, která lidem umožní platit vstupenky do divadla nebo na sportovní akce.

Projekt Opencard má stále řadu kritiků, například organizace Iuridicum Remedicum magistrátu loni za Opencard udělila antiocenění za narušování soukromí lidí.


KOHO SE TÝKÁ PORUCHA ČTEČEK:

* 151 revizorů -
Všichni kontroloři dopravního podniku jsou kvůli vybíjejícím se bateriím bezmocní. Vybití čtečky mohou zabránit, pokud mají u sebe dostatek náhradních baterií.
*250 000 majitelů karty opencard - Každému, kdo má jízdenku MHD nahranou na kartě Pražana (jak se opencard říká), se může stát, že jej zastaví revizor, ale jakmile uvidí elektronickou kartu, pokrčí rameny a maximálně mu popřeje hezký den. Bez čtečky je totiž kontrola nemožná.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.