Lidovky.cz

Začíná souboj miliónů

Česko

  7:32
PRAHA - Volební kampaně stojí desítky milionů korun. Jen ČSSD za kampaň v roce 2006 utratila téměř dvě stě milionů korun. Zatím ale politické strany úzkostlivě tají, kolik peněz za letošní volební kampaně utratí. Největší politické strany totiž tvrdí, že nechtějí „odkrývat karty před konkurencí“. Jediní sdílní jsou komunisté, kteří již řekli, že za volby do Poslanecké sněmovny chtějí utratit více než dvaadvacet milionů korun.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek a šéf volební kampaně Jaroslav Tvrdík. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Mediální analytik a šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Daniel Köppl odhaduje, že strany dají za letošní kampaně zhruba stejně peněz jako při minulých volbách. „Celkově se výdaje za kampaň jedné velké politické strany budou odhadem pohybovat kolem sta milionů korun.“

Strany mohou mít finanční problémy
Strany ale kvůli neplánovaným volbám čekají problémy. Z výročních zpráv, které politické strany předložily Poslanecké sněmovně, je totiž jasné, že tři z nich loni hospodařily se ztrátou. Mezi prodělečné strany patří občanští demokraté, komunisté a Strana zelených. Nejhůře je na tom ODS. Rozdíl mezi příjmy a výdaji této strany je skoro dvě stě milionů korun.

Strany, které jsou na tom finančně špatně, si musejí na letošní kampaně půjčit. Další peníze dodají dárci. Zbytek pak už závisí na volebním výsledku. V případě, že v eurovolbách získají nejméně jedno procento z celkového počtu platných hlasů, mají strany podle zákona nárok na 30 korun za každý odevzdaný hlas.

„Myslím si, že na kampaně peníze mít budou. Dotace, minimálně u dvou hlavních politických stran, jsou jistota toho, že je dostanou zpátky od státu. Neobávám se toho, že by byly politické strany finančně nějak omezeny,“ soudí Köppl. „Upřímně řečeno očekávám, že se také najde dost mecenášů, kteří budou očekávat, že za své investice něco dostanou,“ dodal. Nejštědřejšího dárce měla v minulém roce ODS. Jaromír Jágr dal Topolánkově straně rovné čtyři miliony korun.

A peníze budou potřeba. Například ODS si už zamluvila čtyři tisíce billboardů. Cena pronájmu jedné plochy se pohybuje kolem čtyř až pěti tisíc korun na měsíc. Občanští demokraté také plánují turné po Česku se čtrnácti megakoncerty. Účastnit by se jich měly hlavní hvězdy showbyznysu. Ani socialisté nezůstávají pozadu. Už si zamluvili dva a půl tisíce billboardů.

Letošní kampaně politických stran se budou od těch minulých lišit. „Bude to více o trendu internetu a o internetových kampaních, přestože to je nejméně efektivní. Voliči jednoduše překliknou a půjdou jinam,“ tvrdí Köppl. Politické strany tak podle něj „budou muset najít něco, co je pro voliče atraktivní“.

Letošní předčasné volby jsou také vnímány jako souboj dvou nejbližších spolupracovníků předsedů ODS a ČSSD. Marka Dalíka a Jaroslava Tvrdíka.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.