Lidovky.cz

Trasu Dejvice - Motol začnou stavět už letos

Česko

  14:40
PRAHA - Dopravní podnik odstartoval miliardový tendr na prodloužení trasy pražského metra A. První soupravy na něj vyjedou v roce 2014.
metro - ilustrační foto

metro - ilustrační foto foto: František VlčekLidové noviny

Velké stavební firmy zpozorněly. Pražský dopravní podnik podle deníku E15 vyhlásil tento týden obří tendr. Jde o zakázku snů. Kdo ji získá, postaví prodloužení pražského metra na trase A z Dejvic do Motola. Zhruba šestikilometrový úsek se začne stavět letos v prosinci. 

Prodloužení metra do Motola je první etapou projektu, který počítá s propojením ruzyňského letiště s centrem. Současné autobusové spojení je už několik let terčem kritiky. Za favorita tendru je považována společnost Metrostav. „Určitě se přihlásíme. V minulosti jsme stavěli všechny úseky pražského metra,“ potvrdil mluvčí Metrostavu František Polák. Zájem mají i stavební firmy Skanska a Hochtief.

Přes Motol na letiště

Trasa metra A nyní končí ve stanici Dejvická. Nová konečná by měla být v roce 2018 na ruzyňském letišti. Trasa bude mít 8 nových stanic a bude měřit téměř 13 kilometrů. Bude se stavět ve třech etapách. Nyní se začne budovat první část z Dejvic do Motola. Přibudou čtyři nové stanice: Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Tato část bude zprovozněna v roce 2014. Druhá etapa napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle, kde bude i P+R parkoviště. Poslední úsek přivede metro na letiště. Prodloužení metra až na letiště bude stát 21,6 miliardy korun, dalších 1,735 miliardy bude stát obnova vozů. Třetinu nákladů pokryjí peníze z evropských fondů, zbytek uhradí město.


Pražský dopravní podnik už má pro první etapu stavby vydané územní rozhodnutí. V nejbližší době požádá o stavební povolení.
 Do stanice mají první vlaky jezdit v roce 2014. Na letiště by mělo metro jezdit od roku 2018. Doprava na Ruzyni ale bude posílena ještě dříve. Souběžně s metrem se začne stavět i rychlodráha mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na letiště. Tam by mohly první vlaky jezdit už koncem roku 2013.
 
Strana zelených projekt kritizuje. Metro A by podle ní mělo končit v Motole, a nikoliv v Ruzyni. „Jinak by to bylo trestuhodné plýtvání veřejnými prostředky,“ tvrdí šéfka pražských zelených Petra Kolínská. I trasa do Motola je však podle ní problematická. Vede totiž přes lokality, kde jsou luxusní vily, a nikoliv hustě obydlená sídliště.

„Proto jsme požadovali, aby přednostně bylo vybudováno metro D a teprve pak áčko. Nestalo se,“ dodala Kolínská. Dejvická radnice ale považuje zvolené řešení za správné a spravedlivé. Podle statistik projde současnou konečnou stanicí Dejvická zhruba 100 tisíc pasažérů denně. Stanice metra Hradčanská bývala vloni ještě vytíženější, používalo ji denně dokonce 150 tisíc lidí. V současné době ale provoz v této stanici slábne. Lidé se jí vyhýbají kvůli rozestavěnému tunelu Blanka.

Tunel, který bude součástí městského okruhu, zkomplikoval život obyvatelům Evropské třídy. Právě tam byly z okolí stanice metra Hradčanská přesunuty stanice městských i regionálních autobusů. „Situace na Vítězném náměstí je tragická. Metro zlepší dopravu i životní prostředí,“ sdělil radní Prahy 6 Jan Záruba.

Stavba metra znamená, že každý rok bude muset město vydat 3 až 4 miliardy korun. „Žádost o evropskou dotaci je podmiňována garancí města, že akci dofinancuje,“ řekl zastupitel Karel Březina (ČSSD).

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.