Důvod sporu je přitom jednoduchý. Loni 2. září chytil dvanáctiletého syna Bogdanovichových v autobuse revizor, který došel k závěru, že den předtím řádně zakoupená a označená jízdenka není platná. Má totiž poškozenou ochrannou vrstvu, na kterou se tisknou data z označovacího strojku.
„Revizor zavolal na pomoc kolegyni, která pomocí jakéhosi fixu podezření údajně potvrdila,“ řekla LN Halina Bogdanovichová. Její syn tak měl zaplatit tisícikorunovou pokutu, protože se prokázal neplatnou jízdenkou. „Později u soudu od revizora zaznělo, že lidé snad vytištěná čísla mažou čistidlem Savo, aby mohli jízdenku použít znovu. Přitom se ale poškodí ochranná vrstva,“ uvedla Bogdanovichová.
Ochranná vrstva se prý může poškodit už v tiskárně
Manželé, kteří na jihu Čech žijí a podnikají už dvanáct let, jsou ale na sto procent přesvědčeni, že jejich syn nic takového s jízdenkou neudělal. A neměl k tomu ani důvod. Používá totiž při cestách do školy předplacený jízdní doklad, pouze 1. září, po návratu z prázdnin, si koupil jednotlivou jízdenku. „Savo doma ani nemáme,“ tvrdí Bogdanovichová.
Manželé, vysokoškolsky vzdělaní fyzici, se proto rozhodli, že budou s dopravním podnikem bojovat. Tvrdí totiž, že podnik vůbec nebere v úvahu možnost, že ochranná vrstva na jízdence může být nekvalitní už při odchodu z tiskárny, případně se poškodí při uskladnění. „Když necháte jízdenku delší dobu na světle, barvy například blednou, mění se i barva čísel,“ řekla Bogdanovichová. Zkouška nějakým fixem není ani v přepravních podmínkách uvedena jako oficiální důkaz toho, že jízdenka je platná a nepoškozená.
„To je pouze nějaké interní opatření podniku, které ale přece nemůže mít právní platnost,“ domnívá se Bogdanovichová. Manželé se proto s dopravním podnikem začali soudit a vyžádali si i několik odborných posudků. Soud bude pokračovat 12. května. Českobudějovický dopravní podnik přitom potvrdil, že zkoušku fixem revizoři opravdu provádějí, aby odhalili jízdenky, na nichž jsou staré údaje ze strojku setřené čisticím prostředkem.
„Případů falšování jízdenek evidujeme několik měsíčně, jedná se ale pouze o zjištěné případy,“ řekl LN mluvčí podniku Radek Filip. Fixy podle něj podnik používá ke zjištění platnosti jízdenky na základě pokynů od výrobce. Otázka, zda se může ochranná vrstva na jízdence poškodit i jinak než záměrným stíráním označených čísel, je podle něj spíše otázkou na firmy, které jízdní doklady vyrábějí. „Přestože se domníváme, že to není nutné, v nových Smluvních přepravních podmínkách bude uvedeno, jak je nutno s jízdenkami zacházet, abychom minimalizovali sporné situace,“ uvedl Filip.
„Revizor zavolal na pomoc kolegyni, která pomocí jakéhosi fixu podezření údajně potvrdila,“ řekla LN Halina Bogdanovichová. Její syn tak měl zaplatit tisícikorunovou pokutu, protože se prokázal neplatnou jízdenkou. „Později u soudu od revizora zaznělo, že lidé snad vytištěná čísla mažou čistidlem Savo, aby mohli jízdenku použít znovu. Přitom se ale poškodí ochranná vrstva,“ uvedla Bogdanovichová.
Ochranná vrstva se prý může poškodit už v tiskárně
Manželé, kteří na jihu Čech žijí a podnikají už dvanáct let, jsou ale na sto procent přesvědčeni, že jejich syn nic takového s jízdenkou neudělal. A neměl k tomu ani důvod. Používá totiž při cestách do školy předplacený jízdní doklad, pouze 1. září, po návratu z prázdnin, si koupil jednotlivou jízdenku. „Savo doma ani nemáme,“ tvrdí Bogdanovichová.
Manželé, vysokoškolsky vzdělaní fyzici, se proto rozhodli, že budou s dopravním podnikem bojovat. Tvrdí totiž, že podnik vůbec nebere v úvahu možnost, že ochranná vrstva na jízdence může být nekvalitní už při odchodu z tiskárny, případně se poškodí při uskladnění. „Když necháte jízdenku delší dobu na světle, barvy například blednou, mění se i barva čísel,“ řekla Bogdanovichová. Zkouška nějakým fixem není ani v přepravních podmínkách uvedena jako oficiální důkaz toho, že jízdenka je platná a nepoškozená.
„To je pouze nějaké interní opatření podniku, které ale přece nemůže mít právní platnost,“ domnívá se Bogdanovichová. Manželé se proto s dopravním podnikem začali soudit a vyžádali si i několik odborných posudků. Soud bude pokračovat 12. května. Českobudějovický dopravní podnik přitom potvrdil, že zkoušku fixem revizoři opravdu provádějí, aby odhalili jízdenky, na nichž jsou staré údaje ze strojku setřené čisticím prostředkem.
„Případů falšování jízdenek evidujeme několik měsíčně, jedná se ale pouze o zjištěné případy,“ řekl LN mluvčí podniku Radek Filip. Fixy podle něj podnik používá ke zjištění platnosti jízdenky na základě pokynů od výrobce. Otázka, zda se může ochranná vrstva na jízdence poškodit i jinak než záměrným stíráním označených čísel, je podle něj spíše otázkou na firmy, které jízdní doklady vyrábějí. „Přestože se domníváme, že to není nutné, v nových Smluvních přepravních podmínkách bude uvedeno, jak je nutno s jízdenkami zacházet, abychom minimalizovali sporné situace,“ uvedl Filip.