Lidovky.cz

Metro D bude zajíždět do polí

Česko

  9:15
PRAHA - Novou trasu metra D plně docení až příští generace Pražanů. Konečná této linky má být v Písnici - v podobně zapomenuté končině jako stanice metra C Letňany.

Vizualizace možné futuristické podoby budoucí stanice metra Zálesí v Krči

Konečná stanice metra C Letňany si před rokem při svém otevření vysloužila mezi cestujícími přezdívku „Syslová“. Když pasažér vyjede z vestibulu po eskalátorech, překvapivě není uprostřed Letňan, ale v polích poblíž letiště a výstaviště. Do „civilizace“ se pak musí dopravit autobusem.

Podobně na tom bude konečná plánovaného metra D Písnice, která by se měla začít stavět už příští rok. Písnice je čtvrť na jihu Prahy, která byla dlouho samostatnou obcí. Při pohledu na mapu je vidět, že Písnici stejně jako Letňany obklopují jen spousty nezastavěných pozemků.

Stavět se začne v roce 2010

Grafické návrhy dopravního podniku (na snímku vizualizace jedné ze stanic) mají sloužit jako vodítko pro zájemce o získání zakázky. Stavět se začne v roce 2010. Provozní délka trasy by měla být 10,2 km. Stanice Nemocnice Krč bude na povrchu, nejhlubší stanice, Náměstí míru, pak bude 40 m pod zemí.

„Vytíženost stanice Letňany je minimální a dopravní podnik se to snažil zachraňovat omezováním spojů,“ řekl v pondělí LN šéf předseda finančního výboru Petr Hulinský. Výhody nové trasy D i prodloužení metra C se zřejmě projeví teprve tehdy, až se území kolem stanic začnou rozvíjet a více se osídlí. Pak budou dostatečně vytížené.

Žižkov si na metro ještě počká
Metro D se bude stavět na etapy. „Ta první část se bude budovat z Písnice na Pankrác. To je etapa, o které se aktuálně jedná. O tom, zda bude metro ukončené na náměstí Republiky, na Žižkově nebo na Vysočanské, ještě stále nepadlo konečné slovo,“ potvrdil včera ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něj dopravní podnik představil několik variant řešení a teď se čeká na rozhodnutí útvaru rozvoje města.

Nových stanic se v rámci výstavby metra D vybuduje nejdříve sedm. Budou jimi Písnice, Libuš, Nové dvory, Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Olbrachtova. Poslední stanicí první etapy bude stanice Pankrác, která bude přestupní z linky D na C.

Podle dopravců by mělo metro D nabízet veškerý moderní komfort. Trasu budou obsluhovat lehké vozy bez řidiče řízené centrálním počítačovým systémem. Do prostorů metra a vozů by mělo být zřízeno dokonce připojení na internet. „Opravdu se dlouhodobě snažíme o to, aby v metru byly terminály, které by umožňovaly připojení na internet. Také plánujeme instalovat do vozů LCD obrazovky, které by cestující informovaly o všem potřebném,“ doplnil Dvořák.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.