Lidovky.cz

Asi žiju v jiné době...

Česko

  10:17
BRNO - Památky miluje, přesto váhal, zda dokáže provázet pořadem o těch nejzničenějších. Teď je herci Ondřeji Havelkovi líto, že cyklus Památky na prodej musela Česká televize Brno pozastavit. Jedním z důvodů je podnět, že seriál věnovaný chátrajícím historickým stavbám, je skrytou reklamou na reality.

* LN Jak vám bylo, když vám řekli, že k sedmnácti chátrajícím památkám, pro něž jste hledali nové využití, zatím žádná další nepřibude?

 Dozvěděl jsem se to přímo z úst programové ředitelky ČT paní Fričové. A prostě mne to šokovalo. Asi žiju v jiné době, zkrátka takové podezření, že za vším stojí nějaký osobní zájem, mne ani nenapadá. Byl jsem nemile překvapen a považuji to za strašnou úvahu. My jsme se snažili trošku rozhýbat povědomí o této problematice, protože všichni víme, že těch památek, které se rozpadají a které jsou v dezolátním stavu, je opravdu moc. Strašně smutné je, že ty nejzajímavější si rozebrali různí chytrolíni těsně po revoluci. Nyní je ale vše zablokované a ty památky většinou chátrají ještě víc než předtím.

* LN Přiznal jste se, že jste se původně zdráhal do projektu vstoupit a vázat se jím. Není vám teď naopak líto, že nepokračuje?

 Nemluvme o tom, že nepokračuje. Věřím, že snad zvítězí zdravý rozum a že snad pokračovat bude. Ze začátku jsem byl skeptický, že se může něco stát díky takovému pořadu – a ono se opravdu stalo. Nejpodstatnější je to, že se o tom začíná mluvit, že se o tom ví. Spousta lidí netuší, že existuje nějaký seznam ohrožených památek, který je každoročně aktualizován. A přestože se občas podaří, že se někde někdo něčeho ujme, seznam obsahuje kolem dvou tisíc položek. A to je strašné.

* LN Je nějaká, která by si to podle vás zasloužila a na kterou se zatím v pořadu nedostalo?

 Musím se přiznat, že jsem se vždy nechával překvapit výběrem. Až ve chvíli, kdy se to začalo tvořit, jsem se do konkrétního objektu zahloubal. Velice zajímavé bylo setkání s některými kunsthistoriky, byli výborní a dali obrovský kladný vklad do toho pořadu.

* LN Na co tedy budete vzpomínat?

 Tam byly dvě polohy – jednak památky vyloženě ohrožené, které jsme nabízeli, a pak památky, které jsme uváděli už jako solidní příklady toho, že to nějakým způsobem jde dělat. Mě úplně nejvíc nadchla původně gotická tvrz Cuknštejn na jihu Čech. Je to tvrz, jejíž majitel se zabývá původní stavební technikou, tou dobovou. Má to hezky udělané, pietně, aby to bylo stylové a co nejvíce zachovávalo původní ráz včetně stavebních materiálů a postupů, což mne nadchlo. Objevili a obnovují i krásnou fresku.

* LN A ten druhý pohled?

 Nejžalostnější je to zjištění, že řada památek se ocitla v soukromém držení a ti majitelé je buď možná kupovali ze spekulativních důvodů nebo spíš si mysleli, že to bude snazší a dostupnější. A pak zjistili, že na to nemají. Mnohdy jsme se setkali s objekty, kde to majitel koupil před patnácti lety a za těch patnáct let to doznalo takovou zkázu jako předtím ne. I když to předtím sloužilo banálnímu účelu, armádě či škole, třeba i nedůstojnému účelu, ale třeba to v solidním stavu bylo, alespoň staticky, nerozpadalo se to. Teď za těch patnáct let, co tam nic není a jen do toho prší, to dílo zkázy postoupilo strašně rychle. To bylo nejhorší zjištění, lidé si nakoupili zámečky a nechávají je rozpadat se.

* LN Co byste tedy řekl těm, kteří tvrdí, že ten pořad je komerce?

 Já si myslím, že snad všichni budou mít rozum a pochopí, že to tak není. Že nám jde o to, aby kulturní odkaz byl zachráněn a zachraňován. A to, že se mezi majiteli objevují i soukromníci, kteří se k tomu objektu nějak zachovali, je fakt. Někdy na to nestačí, někdy se musí věnovat něčemu jinému – a to je důležité, třeba vím, že se prodával zámeček majitele, který mezitím začal rekonstruovat jiný objekt a na ten původní mu už nezbývá energie ani finance. Já věřím, že lidé pochopí, že i tihle soukromníci to do jisté míry myslí dobře, nějak to koupili, prodávají to, s tím se nedá nic dělat. Ale je třeba na to ukázat, pomoci těm domům.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.