Lidovky.cz

Rezerva v autě nebude povinná, reflexní vesta ano

Česko

  16:26
PRAHA - Od poloviny září se mění povinná výbava automobilů. Řidiči novějších vozů už nebudou muset vozit rezervní kolo, povinně naopak přibalí reflexní vestu. Do prvního ledna 2011 si také musí vyměnit autolékárničky, kde bude nově návod k poskytnutí první pomoci, termofólie či větší nůžky.
Výměna pneumatiky - ilustrační foto.

Výměna pneumatiky - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Už za necelý měsíc budou moci řidiči novějších automobilů vyrazit na silnice bez rezervního kola. Umožní jim to vyhláška o povinné výbavě automobilů z dílny ministerstva dopravy, která začne platit 15. září.

Od té doby bude jen na řidičích jestli si rezervu v autě nechají nebo ji vyndají a nahradí ji třeba sadou pro nouzové opravení pneumatiky.

Odpadnutí povinnosti vozit v autě páté rezervní kolo ale neplatí pro všechny šoféry. Rezervy budou muset nadále vozit motoristé, kteří mají vůz, kde je rezervní kolo součástí takzvané deformační zóny. V takových vozech může při nehodě páté kolo řidiči zachránit život. Kdyby v autě nebylo, bezpečnost auta se rapidně sníží.

Povinná výbava

  • PLATÍ NYNÍ:
    Náhradní elektrické pojistky
    – po jedné od každého užitého druhu
  • Náhradní žárovky – po jedné náhradní žárovce od každého druhu
  • Zvedák
  • Klíč na matice (šrouby) kol
  • Náhradní kolo
  • Lékárnička
  • Výstražný trojúhelník

    OD 15.9. 2009:
    některá auta nebudou muset mít náhradní kolo, přibude naopak reflexní vesta

    OD 1.1. 2011
    začínají platit rozšířené lékárničky (návod na poskytnutí první pomoci, isotermická fólie, resuscitační maska a větší nůžky)

"Automobilky a jejich distributoři vyvěsí na své internetové stránky seznam typů aut, u kterých je možné rezervu odstranit. Například Škoda Auto zveřejní svůj seznam i na stránkách ministerstva dopravy," vysvětluje Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Rezervy odpadnou především u nově vyrobených vozů. Některé automobilky jako je například tuzemská Škoda bude dodávat některé typy s rezervou i bez ní. Bez rezervy budou moci jezdit především řidiči novějších vozů. Například těch, které se stále vyrábějí a jejichž nové exepláře už výrobce rezervou nebude vybavovat.

Proč končí rezervy?
Ministerstvo zdůvodňuje konec rezervních kol především tím, že je v Česku velmi hustá síť asistenčních služeb, které řidiči v nouzi pomohou a kolo mu vymění. Na trhu jsou také velmi účinné sady pro nouzovou opravu pneumatiky, "Jedná se vlastně o sprej. Ten se přiloží na ventilek a do pneumatiky se vžene pěna, která vyplní všechny praskliny. Cena takové sady se pohybuje okolo 1200 korun a vystačí na zalepení dvou kol. Sada ale nepomůže v případech, kdy řidič svou prasklou pneumatiku doslova rozválí a v ní tak vzniknou neopravitelné díry," říká Karel Hanáček, spolumajitel pražského autoservisu Kavaro. Podle něj se s takto zalepenou pneumatikou může jet maximálně 80 kilometrů za hodinu.

Vyjmutí rezervních pneumatik z povinné výbavy je podle Hanáčka nerozumné. "Oprava pomocí speciální sady je jednak poměrně neekonomická. Rychlooprava v servisu přijde na sto až dvě stě korun. Rezervy jsou navíc neocenitelné především při defektech v zahraničí, kam mnohdy české asistenční služby nedosáhnou," dodává.

V každém autě bude muset být vesta
Nová vyhláška o povinné výbavě má daleko více změn než vyjmutí rezervních kol. Zásadní je především povinnost vozit v autě reflexní vestu. I tato změna platí od 15. září. "Tato povinnost úzce souvisí s novou změnou silničního zákona, která řidičům přikazuje, aby se na silnici pohybovali jen s reflexní vestou. Například při defektu v nočních hodinách jim to může zachránit život. Novinka začne platit pravděpodobně od příštího roku. Vyhláška tak už teď řidičům přikazuje vozit vestu v autě, aby se poté nemohli na nic vymlouvat," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Další podstatná změna se týká autolékárniček. Jejich obsah se má rapidně rozšířit. Přibude například návod na poskytnutí první pomoci, jenž nedávno zavedli na Slovensku. Nově bude ve výbavě lékárny také isotermická fólie. Na tu mají řidiči položit zraněné při dopravní nehodě, aby neprochladli. Novinkou je resuscitační maska, nahrazující nynější roušku. Přibudou i vetší nůžky. Nové lékárničky budou o 70 až 150 korun dražší než ty současné. S výměnou lékárniček ale řidiči zatím nemusí spěchat. Narozdíl od reflexních vest totiž začínají platit až v lednu 2011.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.