Lidovky.cz

Negativní kampaně táhnou. Ale nesmí se to s agresí přehnat

Zprávy z EU

  11:23aktualizováno  20:09
PRAHA - Očerni svého oponenta, to se v předvolebním boji vyplácí. Dva největší rivalové na české politické scéně - ČSSD a ODS - si proto v posledních letech zvykli před volbami používat negativní kampaně. Ne jinak tomu bude i před letošními předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny v říjnu.

Negativní kampaň ODS před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny. foto: www.ods.czReprofoto

Na voliče totiž podle odborníků negativní kampaň působí. "Funguje to velice dobře. Potvrdily nám to senátní, krajské a evropské volby, které měly být o jiných tématech a o jiném volebním poli. I volby v roce 2006 ukázaly, že na voliče negativní kampaň působí," řekl Lidovkám.cz politolog Jan Kubáček. "Stejnou zkušenost mají Poláci a Slováci, kde tento druh kampaně také přináší úspěch," dodává Kubáček.

Negativní kampaň ODS před volbami do EP 2009.Letos zahájila útočný volební boj Občanská demokratická strana před volbami do Evropského parlamentu. Založila internetovou stránku "ČSSD proti Vám", která měla parafrázovat web sociálních demokratů "ČSSD proti krizi". Občanští demokraté si na webu utahovali z Jiřího Paroubka, Davida Ratha a dalších členů ČSSD. Strana také vyrobila videa, která měla odradit voliče od sociálních demokratů při volbách do EP.

Negativní kampaň ODS před eurovolbami 2009



Sociální demokracie se rozhodla na tuto kampaň ODS odpovědět v podobném duchu. V květnu - měsíc před evropskými volbami - se v ulicích začaly objevovat billboardy, které ukazovaly předsedu občanských demokratů Mirka Topolánka a lídra evropských voleb Jana Zahradila v negativním světle.

Negativní kampaň ČSSD před volbami do EP 2009


Negativní kampaň ČSSD před volbami do EP 2009.


Bumerangový efekt
Přehnaná negativní kampaň může ale u nestabilních voličů vyvolat opačný efekt. "Pokud se tento druh kampaně přepálí, může zafungovat bumerangový efekt, kdy se hněv otočí proti tomu, kdo kampaň zadával a naopak pomůže napadené straně," říká politolog Kubáček. Zároveň dodává, že si tento jev politické strany dobře uvědomují a váží každého slova.

Volební kampaň před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny se začíná pomalu rozjíždět. ODS dnes v Praze představila svůj předvolební program, jehož součástí budou mimo jiné animované klipy výtvarníka Vladimíra Jiránka, které kritizují sociální demokraty.
Ve svém programu se chce ODS podle slov svého předsedy Topolánka vymezit vůči zadlužení země a způsobu minulého vládnutí ČSSD.

Jeden z klipů proti ČSSD, který zveřejnila ODS na svém webu

Sociální demokraté rovněž rozjeli negativní kampaň, i když to navenek nepřiznají. Proti ODS a TOP 09 nasadili inzerci v novinách a na billboardech. Na levé oranžové straně je nápis Budoucnost - Lepší život pro obyčejné lidi, který odkazuje na ČSSD. Pravá černo-modrá část inzerátu pak odkazuje na ODS a TOP 09 s nápisem Minulost - Výhody jen pro privilegované.

Touto negativně-srovnávací kampaní chce ČSSD pokračovat až do voleb. Strana chystá svůj program srovnávat s některými návrhy šéfa ODS Mirka Topolánka v minulosti, se kterými nesouhlasí. "My nevedeme negativní kampaň, my jenom lidem z našich voličských skupin říkáme, jaké řešení nabízí ODS za poslední tři roky pro budoucnost České republiky. My ukazujeme, jaké řešení k tomu máme my," řekl Lidovkám.cz volební manažer sociálních demokratů Jaroslav Tvrdík.

Negativní kampaň ČSSD před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.