Lidovky.cz

V Plzni se předvádělo, jak dopadne srážka vlaku s autem

Česko

  16:08aktualizováno  19:57
PLZEŇ - Jak vypadá srážka rozjeté lokomotivy a osobního automobilu na železničním přejezdu dnes předvedli železničáři v plzeňském depu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Filmový štáb tam natáčel jeden díl preventivního pořadu Stop, který vysílá Česká televize. V Česku to byla vůbec první skutečná demonstrace nehody, jakých se každoročně na železničních přejezdech v zemi odehraje víc než dvě stovky.

Cvičná srážka automobilu s vlakem foto: ČTK

"Ten díl (preventivního seriálu) má ukázat hlavně tu destruktivní sílu, podtrhnout to, proč zákon o dráhách jasně dává stoprocentní přednost drážním vozidlům před účastníky silničního provozu. Je to jedna z dalších akcí, jak apelovat na řidiče a na jejich chování na železničních přejezdech," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Tragická statistika

Jen letos se do dnešního dne stalo na přejezdech 184 nehod, při nichž zemřelo 32 lidí a 71 se zranilo. Loni to bylo za celý rok 247 nehod na přejezdech, při nichž zemřelo 45 lidí.

Podle něj je stále mnoho řidičů, kteří pravidla na přejezdech nedodržují, řádně se nerozhlédnou, nebo i vědomě riskují a nerespektují stažené závory či výstražná světla. Drtivou většinu nehod na přejezdech zaviní řidiči aut.

"Zatímco při silničních nehodách je smrtelná přibližně každá třístá, u nehod na přejezdech končí smrtí zhruba každá šestá," upozornil mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

Šance na přežití je minimální

I když lokomotiva jela rychlostí pouze 25 kilometrů v hodině, osobní vůz, který zachytila na přejezdu, před sebou tlačila desítky metrů. "Kdo zná základy fyziky, když si srovná osmdesátitunovou lokomotivu a vedle toho řidiče v osobním autě, vidí, že šance na přežití v autě není příliš velká," konstatoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Praktické zkušenosti s železničními nehodami mají také hasiči SŽDC. "Ten střet osobního vozidla s lokomotivou nebo s celým vlakem je poměrně nerovný souboj. Lokomotiva s vlakem váží nepoměrně víc, dá se říci třeba 200 tun oproti tunovému autu. Následky bývají takřka vždy tragické, téměř není šance na přežití," doplnil plzeňský drážní hasič Václav Strejc.

Nejednou zasahoval u nehod, kdy rozjetý vlak před sebou doslova hrnul zdemolované auto od přejezdu i několik stovek metrů, než se mu podařilo zastavit.

V Česku je 8296 železničních přejezdů různého typu zabezpečení. "Do budoucna bychom chtěli počet přejezdů snižovat, například tam, kde se různě zdvojují, ztrojují," doplnil Halla.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.