Lidovky.cz

Kde je Golem? Zamčený ve skladišti ministerstva průmyslu a obchodu

Česko

  7:30
BRNO/PRAHA - Musíme mít Golema, křičel Jan Werich jako Rudolf II. ve slavném filmu Pekařův císař. Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský Golema má. Ale k ničemu mu není, jeho podřízení by se sochy zjevně rádi zbavili.

Hliněný pražský golem foto: WikipediaReprofoto

Pro figurínu v nadživotní velikosti hledají využití už dva roky – od chvíle, kdy ministrův předchůdce Martin Říman zrušil brněnské Designcentrum. Od té doby totiž stojí Golem pod zámkem ve skladišti. "Ministerstvo s jeho dalším využitím pro státní účely nepočítá," říká mluvčí resortu Tomáš Bartovský.

Golem umí svítit i pouštět dým, nedokáže ale vyřešit jiný problém: autorská práva. Pracovníci Designcentra ho objednali podle filmového vzoru a až po jeho dodání zjistili, že musejí zaplatit poplatek za užití podobizny. "Ten jsme uhradili právě pro výstavu Já, robot v roce 2003," uvedl při rušení Designcentra jeho pracovník Jiří Cicvárek. Po výstavě stála postava zahalená na chodbě instituce a jen informovaní lidé věděli, co se pod látkovým závěsem skrývá. Snaha darovat ho některé školce či muzeu nevyšla ani tehdy, ani nyní.

Ministerstvo, které majetek Designcentra převzalo, ho nabízelo dalším státním institucím. "Žádná z nich neprojevila o Golema zájem. Proto jsme figurínu převedli do majetkové evidence," dodal Bartovský. Nyní čekají, zda se najde alespoň zájemce o zapůjčení sochy, který by vyřešil autorská práva k veřejnému užití Golema. Pak mu ho rádi zapůjčí. Zatím se ale žádný takový člověk neobjevil.

Golemů existuje celý zástup. Ten "pravý" je pro většinu lidí právě ten filmový. Mohutná postava z hlíny, jejíž puklý hrudník drží pohromadě kovová obruč. Pro film ho navrhl výtvarník Jaroslav Horejc a autorská práva nyní spravují jeho potomci. "Jedna věc je figurínu vlastnit, druhá mít práva," podotýká jeden z dědiců Robert Domány. Podle něj se ministerstvo zatím nepokusilo svého Golema "legalizovat", aby ho mohlo využít.

Úředníci vědí, že by to nebylo jednoduché – potomci totiž bojují o autorská práva urputnou silou i u soudů, žalobám se nevyhnulo například pražské muzeum voskových figurín a další podnikatelé. Například zmíněné muzeum mělo za neoprávněné užívání symbolu zaplatit až sto tisíc korun.

Posudek pražského Židovského muzea potvrdil, že Horejc vytvořil Golema ve "zcela originální podobě", přišel o svou podobu člověka. Problémem autorství se ale zabývají stále další experti.

Původní Golem z filmu ze začátku padesátých let se nezachoval. Pracovníci barrandovských ateliérů včera LN potvrdili, že u nich figurína je, vznikla ale jako kopie dodatečně a od originálu se mírně liší. Přesto však také barrandovské ateliéry Golema půjčí jenom tomu, kdo si nejdříve vyřídí oprávnění figurínu pro svůj záměr používat.

Brněnský Golem je jen o kousek menší než ten barrandovský a i podle dědiců je druhý největší v zemi. Majetková autorská práva trvají celých sedmdesát let po smrti tvůrce. Horejc zemřel v roce 1983, Golem ve skladišti ministerstva tak může čekat na své případné využití ještě více než čtyřicet let. Bez ohledu na to, jak funguje jeho zázračný šém.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.