Lidovky.cz

Pandur při výcviku ztratil kolo. Není to chyba výrobce, tvrdí obrana

Afghánistán

  19:00
HRADIŠTĚ/PRAHA - Při výcviku osádek obrněných transportérů Pandur jednomu z vozidel upadlo přední kolo. Stalo se tak před několika týdny ve Vyškově. Podle ředitele sekce vyzbrojování ministerstva obrany Jiřího Staňka se však nešlo o technickou závadu způsobenou výrobcem. Nehoda byla způsobena lidským faktorem, řekl novinářům Staněk na úterní prezentaci pandurů ve výcvikovém prostoru Hradiště-Doupov na Karlovarsku.

Ilustrační foto. foto: ČTK

Pandury mají elektronický systém, který umožňuje zjistit závadu na vozidle během jízdy. Řidič tak o závadě věděl. Rozhodl se ale pokračovat, neboť transportéry jsou vybaveny funkcí dohušťování pneumatik za provozu. Kolo však bylo tak poškozené, že ani dohušťování nepomohlo a kolo upadlo.

"Celou závadu jsme v součinnosti s výrobcem (rakouskou firmou Steyr) analyzovali. Na 99 procent můžeme vyloučit technologické pochybení výrobce," řekl Staněk. Řidič vozidla patrně najel na velký ostrý předmět.

Došlo k proražení kola a poškození disku. Jelikož transportér pokračoval v jízdě, kolo upadlo, vysvětlil Staněk. Předmětem, který kolo prorazil, mohl být podle Staňka například betonový protitankový zátaras tvaru jehlanu. Podobné zátarasy se ve výcvikových prostorech nacházejí. "K podobné závadě může dojít i v boji. Ovšem v prostoru, kde k závadě došlo, byl hodně náročný terén. Řidičem byl navíc voják, který se vozidlo teprve učí ovládat," dodal Staněk.

Pandury budou zapojeny do misí v Kosovu a Afghánistánu

Právě pro nasazení v bojových operacích ministerstvo obrany pandury pořizovalo. V květnu mají být tři vozidla dopravena českým vojákům v misi KFOR v Kosovu. V září potom dostanou čtyři transportéry příslušníci provinčního rekonstrukčního týmu v afghánském Lógaru.

Smlouvu na dodávku více jak stovky obrněných vozidel rakouského výrobce Steyr podepsal loni na jaře současný ministr obrany Martin Barták, tehdy ještě jako náměstek. Policie se v současnosti zabývá případem údajné korupce při jejich nákupu.

Deník Mladá fronta Dnes v únoru zveřejnil tajně pořízené nahrávky rozhovorů se dvěma někdejšími manažery Steyru. Hovořili o provizích z obchodu pro politické strany a zmínili se i o některých vlivných lidech, například někdejším premiérovi Stanislavu Grossovi či bývalém a současném ministrovi obrany Karlu Kühnlovi a Martinu Bartákovi. Všichni jakoukoli možnost korupce popřeli.

Osádka Pandur umí vystřelenou raketu navádět

Obrněná vozidla Pandurjsou vybavena systémem, který umožňuje navádět raketu i po jejím odpálení. Děje se tak přes ovládací prvky přímo v kabině vozu. Operátor zbraní díky kameře integrované ve střele vidí, kam raketa letí. Přímo za letu může upravovat její směr i zcela změnit cíl, který má zasáhnout. Cena jedné rakety Spike izraelské firmy Rafael se pohybuje v řádu desítek tisíc korun.

Pandur je určený do všech typů bojových operací. Základem je přepravní role. Transportér má dopravit vojáky na místo určení a jeho akce podporovat palbou, dodal Jung. Palebnou podporu Pandur vojákům poskytne díky třicetimilimetrovému kanonu, kulometu a řízeným raketám Spike. Veškeré zbraně má transportér umístěné na otočné věži. Na ní je i dvojice kamer, které dávají osádce vozu přehled o dění venku. Jedna kamera je pro běžné denní použití. Druhá pak přinese detaily prostředí za snížené viditelnosti - v noci nebo za hustého sněžení.

Maximální dojezd pandurů je 700 kilometrů, mohou se přitom pohybovat rychlostí až 105 kilometrů v hodině. Vozidlo váží téměř dvacet tun. I při této hmotnosti dokáže uplavat zhruba deset kilometrů za hodinu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.