Lidovky.cz

V Královéhradeckém kraji dálnice D11 bude, slibují všechny strany

Česko

  6:00
HRADEC KRÁLOVÉ - Na stejný trumf vsadí všechny silnější strany kraje, hlasy voličů zkusí získat příslibem dostavby D11 i obchvatů měst.

Dálnice D11. foto: ŘSD

Žádná ze stran, které nyní v preferencích překonávají pětiprocentní hranici, nehodlá v předvolebním boji o hlasy vynechat stěžejní téma kraje: výstavbu D11. Cílem je dovést dálnici do Hradce Králové a dále do Jaroměře. Dostavbu komunikace nyní blokuje i nedokončený odkup soukromých pozemků, přes které by měla dálnice vést.

Podle posledního průzkumu by volby v Královéhradeckém kraji nyní vyhrála ODS s 24 procenty hlasů, sociální demokraté zaostávají na druhé pozici o půl procenta. S 12,5 procenta hlasů by bodovala i TOP 09, komunisté by získali 12 procent hlasů, Věci veřejné by volilo osm procent a Strana zelených by pětiprocentní hranici překonala o půl procenta.

Kraj ve faktech

Kraj má čtvrtou nejnižší míru nezaměstnanosti v zemi. Ta v březnu činila 8,5 procenta.

Mezi největší zaměstnavatele kraje patří Škoda Auto, která zaměstnává nyní zhruba 1400 lidí. V závodě ve Vrchlabí se vyrábějí modely Octavia a Octavia Tour.

Průmyslové podniky v kraji mají v průměru druhé nejnižší platy v tuzemsku. Lidé zde loni brali o 2850 korun méně, než činí celorepublikový průměr.

Podle dřívějších předvolebních průzkumů mohou mít reálné šance v Královéhradeckém kraji také Zemanovci. "Palčivým problémem v Královéhradeckém kraji je dopravní infrastruktura, zejména její financování. Majetkoprávní problémy D11 se vyřeší, ale na její výstavbu není ani koruna. Kromě D11 je kritická situace u obchvatu Náchoda, Jaroměře, Nové Paky a v Doudlebech na Rychnovsku," vypočítal lídr kandidátky ODS Josef Kochan. Ten vidí řešení dostavby stěžejních krajských silnic v podpoře soukromých investic – projekty založené na partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) – a ve státních dotacích.

Volby Královéhradecký kraj I

Za špatnou považují dopravní situaci v kraji i sociální demokraté. "Největším problémem Královéhradeckého kraje je nutnost dostavět páteřní komunikační síť, a to D11 k Jaroměři a odtud R11 na hranice s Polskem v Královci a R35, která půjde napříč kraji Libereckým, Královéhradeckým a Pardubickým a napojí se na stávající R 35 v Mohelnici," uvedla jednička socialistické kandidátky Hana Orgoníková.

S nutností urychlit výstavbu a co nejdříve napojit krajské silnice na celorepublikovou síť souhlasí i šéf kandidátky TOP 09 Leoš Heger a stejně jako ostatní smýšlí o předvolebních tématech i komunisté. "Kromě nutnosti dostavby dálnice D11 a jejího pokračování k polským hranicím je třeba navýšit finanční prostředky na nutné obchvaty měst, například Náchoda nebo Hronova," myslí si jednička kandidátky KSČM Soňa Marková.

Volby Královéhradecký kraj II

Lídři kandidátek Zemanovců a Věcí veřejných Jan Patzelt a Jan Hrdina vidí rozvoj infrastruktury a dostavbu D11 jako příležitost k rozšíření možností cestovního ruchu a návštěvnosti kraje. Oba se shodují také na tom, že lepší silniční síť bude přínosem pro rozvoj drobného podnikání a ekonomického růstu kraje.

Volební speciál - Královéhradecký kraj

Problém výstavby dálnice, lepší dopravní obslužnost a městské obchvaty chce řešit i strana, která překonala v kraji pětiprocentní hranici hlasů nutnou ke vstupu do sněmovny až v posledním průzkumu.

"Vůbec to neznamená, že když jsme Strana zelených, dálnici D11, rychlostní komunikace a vůbec výstavbu silnic odmítáme. Požadujeme pouze citlivost ke krajině a ohledy na přírodu. Samozřejmě víme, že komunikace přivedou do kraje rozvoj a ekonomický růst," uvedla jednička kandidátky Strany zelených socioložka Jiřina Šiklová.

Další díl, tentokrát o Karlovarském kraji, čtěte v pátek 7. května v deníku

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.