Lidovky.cz

Admirál Schwarzenberg, mladý Paroubek. Strany ukázaly volební spoty

Česko

  15:40aktualizováno  17:00
PRAHA - Politické strany a hnutí, které letos bojují o poslanecká křesla, odstartovaly předvolební agitaci. Své spoty představily ve vysílání České televize. Podle odborníků jim schází humor a nadsázka. Pozitivně hodnotí především klip TOP 09, kde se její lídr Karel Schwarzenberg představil jako kapitán lodi.

Admirál Karel Schwarzenberg. foto: Reprofoto / Youtube.com

Předvolební spoty začala vysílat ČT1 ve 14:00 hodin, blok zakončí v úterý 25. května.

K představení svých klipů strany v řadě případů předem využily internetu - stranických webů nebo serveru YouTube.

Televizní a rozhlasová poselství se v porovnání s kampaněmi před minulými volbami příliš neliší. Ve spotech většinou uskupení představují své kandidáty a program. Podle odborníků postrádají především nápaditost.

Volební spot ODS


ODS varuje před politikou ČSSD, která by prý Česko přivedla ke státnímu bankrotu.

ODS se v klipu vymezila vůči politice ČSSD jako cestě, která by prý Česko přivedla ke státnímu bankrotu a podpoře povalečů.

"Úmyslně jsme zvolili tuto konzervativní formu klipu," řekl LN šéf volební kamapně ODS Ivan Langer. To, že je klip kritický a útočný především na Jiřího Paroubka vidí Langer jako plus.

"Tyto volby budou o pracovních příležitostech, sociálních parazitech a zabránění bankrotu země, a proto se vymezujememe vůči těm, kteří na rozdíl od nás na tyto problémy odpovědi nedávají," vysvětlil Langer. Klip stál podle něj stranickou kasou v řádu desítek tisíc korun.

Volební spot ČSSD


ČSSD zruší poplatky. Varuje před pravicovými stranami ODS a TOP 09.

ČSSD se s heslem Zdraví není byznys soustředila na odstrašující popis slovenské zdravotnické reformy a varovala před jejím zavádění pravicovými stranami ODS a TOP 09. Ve druhém klipu s žánrovými obrázky se představil předseda strany Jiří Paroubek jako velmi pracovitý muž, který zabrání návratu komunismu a zruší poplatky.

Volební spot TOP 09


TOP 09 se vymezuje vůči ODS, ČSSD a KSČM.

Kapitán zatočí s modrými dravci, oranžovými žraloky a vyžene červené krysy
Velmi originální a vtipný klip zvolila strana TOP 09. Její lídr Karel Schwarzenberg v něm vystupuje jako kapitán lodi. V animovaném klipu zachraňuje topícího se před modrými dravci a oranžovými žraloky, námořníci čistí palubu od rudých krys a modré a oranžové špíny, potopí loď oranžových pirátů a na ostrově pokladů u tunelu Blanka zajmou modrého lupiče.

"Na spotu pracovali hlavně umělci výtvarník David Černý, režisér Adrian Kukal a producent Patrik Valek," uvedl mluvčí TOP 09 Jan Jakob s tím, že umělci se nad vytvořením klipu sešli především proto, že jsou sympatizanti Schwarzenberga. Jakob nesdělil na kolik klip stranu přišel, ale prý na něj byla vyřazena část z 30 milionů korun, určených na celou volební kampaň TOP 09.

Volební spot KSČM


Komunisté kromě svých lídrů představili sliby podbarvené rockovou hudbou, kterou na závěr vystřídal vemlouvavý hlas předsedy strany Vojtěcha Filipa, sedícího za psacím stolem.

"I když je vysílání volebních spotů již tradicí, nemají vliv na rozhodování voličů," míní politolog Daniel Kunštát. Sledovány byly v televizi na počátku 90. let, nyní mají větší potenciál oslovit spíš uživatele internetu, ani tam ale nebudou znamenat velké posuny v preferencích.

Volební spot Věcí Veřejných


Předseda strany Věci veřejné Radek John mimo jiné slibuje, že zatočí s korupcí a politickými dinosaury.

Vizuálně se podle politologa spoty přiblížily těm, které zná z Německa nebo Británie. "Co do sdělení mám ale výhradu, obecně mají strany deficit v kreativitě. Schází jim nadsázka, humor, ironie. S výjimkou TOP 09 to berou moc vážně," řekl Kunštát.

Volební spot KDU-ČSL


Na obranu zájmů rodiny sází KDU-ČSL, jejíž předseda Cyril Svoboda slibuje, že se bude chovat jinak, neboť se společnost musí změnit.

Už s ohledem na to, že adresáty spotů budou spíše mladší ročníky užívající internet, měly podle podle Kunštáta strany volit odlehčenější formu. "TOP 09 tak s lodí admirála Schwarzenberga jako jediná učinila dobrý marketinkový tah," soudí politolog.

Volební spot SPOZ


Kandidáti Strany práv občanů - zemanovci se sešli v setmělé místnosti kolem stolu u sklenky bílého vína a a sdělovali své volební nabídky.

Problematické klipy se už na obrazovce neobjeví
Protože se v minulosti s předvolebními klipy politických stran vyskytly problémy, letos si všechny Česká televize prověřila dopředu. "Stanovili jsme tříčlennou komisi, která všechny spoty prohlédne," řekl mluvčí televize Ladislav Šticha. Zatím se podle něj ale žádný, který by nebylo možné odvysílat, neobjevil.

Volební spot zelených


Strana zelených mimo jiné bojuje za rovné šance, podporu kultury a zdravé životní prostředí.

Před loňskými volbami do Evropského parlamentu byla však situace odlišná. V klipech Dělnické strany a Národní strany se tehdy objevily protiromsky laděné prvky a televize je byla nucena po vlně kritiky stáhnout.

Volební spot České pirtátské strany


Novou politiku digitálního věku slibovala Česká pirátská strana, její
olomoucký lídr vyzýval k šíření marihuany jako léku.


"Ocitli jsme se v situaci, kdy proti sobě stály dva ortodoxní právní pohledy. Podle jednoho měla Česká televize zasáhnout hned a neodvysílat ty spoty ani jednou, druhý se odvolával na ústavní právo svobodného vyjadřování názoru," vysvětlil Šticha, proč se chce letos televize podobným potížím vyhnout.

Volební spoty

Veřejnoprávní média budou spoty politických stran vysílat každý den kromě neděle až do 25. května. Vyhraněno je pro ně denně 75 minut na prvním programu České televize a třicet minut na třech celoplošných stanicích Českého rozhlasu.

Na kanálu ČT1 se budou vysílat vždy od 13.30, na Radiožurnálu od 21.29, na Praze od 20.30 a na Vltavě v 5.50.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.