Lidovky.cz

Paroubek ČSSD akorát škodil. Sebral jim prý 10 procent voličů

Česko

  10:54
PRAHA - Sociální demokracii podle Valtra Komárka ve volbách bezprostředně poškodil její předseda Jiří Paroubek, který se stal všeobecně negativní postavou. Hlubší příčinu neúspěchu ČSSD však vidí jeden z mužů sametové revoluce, který se letos v srpnu dožívá 80 let, v tom, že ČSSD degenerovala v tuhý direktivní manažerský aparát, který dává hlavní důraz na marketing a všechno podřizuje volebnímu vítězství a uchopení moci. Protože takto degenerovaly i ostatní politické strany, je možné hovořit o soumraku politiky, řekl Komárek.

Jiří Paroubek. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Komárek je přesvědčen, že Paroubek ubral ČSSD deset procent hlasů. "Ohromná masa voličů říkala: My bychom vám ten hlas dali, ale kdybyste neměli toho Paroubka," uvedl.

Uvnitř strany se názory na Paroubka různí. Někteří podle Komárka říkají, že média bývalému předsedovi ČSSD "nasadila psí hlavu", jiní, že si to zavinil sám svou arogancí, vychloubačností, že všechno zná a že všechny převálcuje.

"Ať jsou důvody jakkoli diskusní, nechtěl bych mu ubližovat. Myslím, že se z něho stal negativní faktor," uvedl. Dalších téměř pět procent voličů podle Komárka odlákal někdejší premiér a předseda ČSSD Miloš Zeman se svou stranou.

Čtěte také:


Na voliče neplatí agrese a chvastounství
Kontraproduktivní bylo podle Komárka marketingové vedení kampaně, kterou organizovali američtí poradci. Nabádali k sebevědomému vystupování, k agresivnímu napadání protivníků, k chvastounství. Lídři se podle nich měli chovat tak, že všechno vědí, znají a všechny zválcují.

Přišli s americkou ideou, že volby vyhrají peníze. "Vražte do toho 300 milionů s tím lesem billboardů. Oni to viděli jako reklamu na prací prášky," dodal. Volební management podle Komárka všechny produkty nakupoval u externích PR agentur, členstvo bylo na nic.
"I roznášení letáků si zaplatili," dodal.

Za fatální označil Komárek odvolání podzimních předčasných voleb do sněmovny Paroubkem navzdory dohodě s ostatními stranami, přestože měla ČSSD vysoké preference. Chybou bylo i zrušení mítinků po inzultaci místopředsedy Bohuslava Sobotky. Posledních čtrnáct dní kampaně, její finále, které je nejdůležitější, sociální demokraté odtroubili, poznamenal.

To není politika pro lidi, to je byznys
Ještě vážnější je ale podle Komárka degenerace ČSSD v jakousi direktivní rodinnou marketingovou firmu, kterou řídí několik tvrdých manažerů s hrstkou aparátu. Sledují průzkum veřejného mínění, cílové skupiny a používají produkty k ovlivnění veřejného mínění. Nejde jim o nic jiného než o vládní byznys, o velké penězovody, dobrá postavení. A k tomu je potřeba se dostat do ministerských křesel, do firemních rad, podotkl Komárek.

Současná ČSSD podle něj nezná nic jiného než marketingovou volební kampaň směřující k volebnímu vítězství. "Protože my jsme ti spasitelé, ale spasení dosáhneme, jen když vyhrajeme volby a budeme vládnout," uvedl. Podle něho se politika stala se byznysem místo toho, aby byla o demokracii a sociálním zabezpečení důstojného života. To je smysl existence sociální demokracie, ale ona se na tuto politiku vykašlala, ona ji nedělá, ona dělá volby, uvedl Komárek.

Předseda trůní nad ČSSD jako faraon
Členstvo ČSSD podle něj drtí pyramida základních, okresních a krajských organizací na principu Leninova "bolšinstva", na jejímž vrcholu sedí předseda jako faraon, v předsednictvu "velekněží" a pak další hodnostáři.

Stranu je však podle Komárka třeba organizovat jako síť, kde každé oko hraje nezastupitelnou roli, kde všichni členové jsou rovnoprávní. Členové by se měli sdružovat do různých projektů, spolupracovat s různými spolky, ale ne hlavně proto, aby získali voličské hlasy, ale aby pomáhali demokracii všedního dne se vzpamatovávat.

Takovou aktivitu pak korunuje volební vítězství, protože lidé řeknou, že to jsou správní lidé, to je ta správná strana, které dáme hlasy.

Ohrožená demokracie v Čechách
Podobně jako ČSSD podle Komárka ale zdegenerovaly všechny strany, demokracie je ohrožená a je otázka, jak se bude politika vyvíjet. Smysl však má podle Komárka reagovat na historické výzvy, ne komercializovat politiku.

Kdyby to ČSSD pochopila a začala dělat opravdovou politiku, která odpovídá výzvě doby, tak osloví vzdělané lidi, kteří tohle chápou, dodal.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.