Německá loď plující pro českého přepravce Navitrans uvízla poté, co u děčínského Kovošrotu naložila náklad starého železa. Podle Zídka se ji posádka pokusila otočit v místech, kde to není povolené, a najela na mělčinu.
Vlna zvedla hladinu o půl metru
O vyproštění lodi se remorkér neúspěšně pokusil již v úterý, ale vlna, kterou vytvořilo Povodí Labe, tehdy byla jen 15 centimetrů vysoká a nestačila. Dnes proto vodohospodáři zvýšili průtok ze střekovských zdymadel na téměř dvojnásobek a zvedli hladinu asi o půl metru.
Zídek řekl, že podobná vlna se již řadu let nedělala. Většinou povodí Labe navyšuje hladinu jen o několik centimetrů třeba v době kdy loděnice spouští nové plavidlo nebo je v řece nedostatek vody pro plavbu.
Tentokrát musí loď osvobodit potápěči
Podle Jiřího Macha z povodí Labe loď uvízla opět, když se otáčela.
Sice na správném místě, ale její kapitán narazil do bóje a na lodní šroub se mu namotal 15 metrů dlouhý řetěz, na kterém je bóje ukotvená. Plavidlo je nepohyblivé a stojí na kotvách. Podle Macha ho bude třeba odtáhnout a řetěz musí odstranit potápěči.
Zídek dodal, že uvíznutí lodi na mělčině není na Labi něco výjimečného, ale málokteré plavidlo se prý zaklíní tak důkladně. Dodal, že nehoda je nepříjemná nejen pro dopravce, ale i pro povodí, protože většinou naruší koryto řeky, které bude nejspíše třeba pročistit.
Podle serveru iDnes.cz hrozí kapitánovi při prokázání viny pokuta a navíc bude muset zaplatit náklady spojené se záchranou lodi. Muže jít až o statisíce.