Ráno na "hlavák" a večer zpátky do Kolovrat. Student Jakub Holý je jedním ze sto tisíc cestujících, kteří denně projdou pražským hlavním nádražím. "Tak jasně že se mi ta změna líbí, konečně je tu světlo," popisuje novou podobu odbavovací haly.
I když funguje už několik týdnů, až včera ji oficiálně otevřeli český prezident Václav Klaus a jeho italský protějšek Giorgio Napolitano. Kromě státníků a cestujících jsou s novou podobou stanice spokojeni i architekti.
"Hala byla zajímavá, rekonstrukcí neutrpěla. To, že se tam objevily obchody, je jediná cesta, jak prostor udržet čistý a zajistit, aby se tam lidi cítili dobře," myslí si například historik architektury Zdeněk Lukeš.
Podle něj má ale italská společnost Grandi Stazioni, která zatím do rekonstrukce vložila více než miliardu korun, to nejtěžší před sebou - začlenění Fantovy budovy do areálu.
"Tím, že se nad podzemní halou postavila magistrála, chybí do stanice slavnostní vstup, a secesní budova je tak plonková," popisuje Lukeš nevyřešený problém pražského nádraží. Jedním dechem dodává možné řešení - přes magistrálu by se měl udělat přechod.
Čtěte také |
Nad tímhle nápadem ale stavitelé jen kroutí hlavou. "To bychom se nedoplatili," reaguje Martin Hamšík z firmy Grandi Stazioni. A odkazuje na ministerstvo dopravy nebo pražský magistrát. Primátor Bohuslav Svoboda ale zahloubení vytížené vozovky do země nepovažuje v tuto chvíli za uskutečnitelný nápad.
Secesní nádražní budova tak do sebe musí vtáhnout život jinudy. Investor rekonstrukce proto jedná s několika partnery, aby pak mohl projekt ušít na míru. "Chceme zachovat gastronomický provoz s restaurací, galerií a prostorem pro kulturní využití," představuje si Hamšík.
Strašidelný Sherwood
Pokud se povede oživit Fantovu budovu, zbývá pro nové nádraží ještě jedna překážka. Vrchlického sady s nelichotivou pověstí "pražský Sherwood". "Pokud tam dneska vyjdete z krásné haly, padne na vás všechna bída, která odpudí potenciální návštěvníky obchodů," myslí si Zdeněk Lukeš.
Radnice Prahy 1 už má k dispozici projekt na oživení sadů za 300 milionů, který připravili projektanti Grandi Stazioni. Nejvyšší položkou je kromě osvětlení a nových stezek i snížení přeložky sítí, která pod parkem vede.
Starosta městské části Oldřich Lomecký s nápadem souhlasí, ale hledá levnější variantu a přeje si účast magistrátu.
Rekonstrukce hlavního nádraží začala v roce 2006, skončit by měla do tří let. Podzemní hala pochází ze sedmdesátých let minulého století, architekti ji pro její modernost vesměs chválí, proto základní obrysy zůstaly i po opravě.