Lidovky.cz

Praha má problém. Mosty jsou v havarijním stavu

Česko

  17:06
PRAHA - Desítky pražských mostů a mostků jsou ve špatném technickém stavu a potřebovaly by opravu. Vyplývá to z materiálu, který na posledním jednání výboru dopravy představil ředitel Technické správy komunikací (TSK) Luděk Dostál. Město na opravy ale nemá dostatek peněz.

S návrhem na demolici mostu souhlasilo sedm z 11 radních z řad ANO a ČSSD. foto: Lidové noviny

Ve špatném stavu je už delší dobu například Libeňský a Hlávkův most, dále Lanový most na Jižní spojce, opravu potřebuje i Nuselský most nebo pěší lávka v Troji.

Lávka v Troji.

Hrozí omezení dopravy
"Se stavem mostů je potřeba něco udělat," řekl pražským zastupitelům na výboru dopravy Dostál. Podle něj nehrozí mostům zřícení ani uzavření, na některých by ale kvůli špatnému stavu

Technický stav mostů:

1) lávka v Troji - velmi špatný Libeňský most - špatný až velmi špatný
Hlávkův most - uspokojivý až špatný
Most Legií - špatný
Palackého most - špatný Nuselský most - uspokojivý Lanový most na Jižní spojce - špatný
most v ulici Valčíkova (přes ulici V Holešovičkách) - špatný
lávka pro pěší na branickém železničním mostě - špatný
most před obcí Pitkovice - havarijní
most v ulici Čelákovická - havarijní
most v Nuselské ulici - velmi špatný
most U Michelského lesa - velmi špatný
most v Bělehradské ulici - velmi špatný
most v Korunovační ulici - velmi špatný

mohla být omezena doprava.

Technický stav mostů se podle materiálu TSK hodnotí na stupnici od jedné do sedmi. Jedna znamená bezvadný stav, sedm havarijní. Na stupeň šest, tedy velmi špatný technický stav, TSK v Praze ohodnotila například část Libeňského mostu, který od povodní v roce 2002 čeká na generální opravu.

Novým tramvajím vjezd zakázán
I přes nejnutnější obnovu v roce 2009 je na mostě omezen tramvajový provoz. "Je tam zakázáno potkávání tramvají," uvedl na výboru Dostál. Po mostě podle něj také nemohou kvůli vysoké váze jezdit nejnovější pražské tramvaje.

Podobně je na tom také oblíbená lávka pro pěší a cyklisty, která propojuje Císařský ostrov s Trojou. Podle TSK má lávka mnoho poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce. I přes některé letošní nutné opravy je životnost lávky odhadována na pět až sedm let.

Hlávkův most.Technicky je na tom o něco lépe Hlávkův, Nuselský most a Lanový most, ty jsou ale každodenně mnohem více dopravně zatíženy a jejich uzavření by například na rozdíl od Libeňského mostu mělo velký vliv na dopravu v metropoli.

Nuselský most se letos dočká opravy
Na Hlávkově mostě, který je vlastně spojením dvou mostů, jsou ve velmi špatném stavu především meziklenbové desky pod tramvajovou tratí a vozovka.

"Může se stát, že dojde k poruše, která vyloučí tramvajový provoz a automobilový omezí," upozornil Dostál.

Nuselský most.Nuselský most se letos dočká opravy dilatačních spár, kterými v prosinci natekla do mostu voda z tajícího sněhu a na několik hodin zastavila provoz metra. Spáry jsou podle TSK už za hranicí své životnosti. V dalších letech by ale podle materiálu TSK bylo potřeba rekonstruovat rovněž vnější plášť, spodní část stavby a vozovku, která je také na konci své životnosti.

Městu chybí peníze
Lanový most na Jižní spojce musel být už na přelomu roku 2008 a 2009 částečně rekonstruován. Tehdy se na něm objevily závažné poruchy, jeden z nosníků o několik centimetrů poklesl. I v současnosti je ale jeho technický stav špatný.

Praha ale nemá na opravu mostů peníze, letos šetří i na rozestavěných akcích, jako je tunelový komplex Blanka. Podle Dostála by město mělo v příštích letech počítat každoročně s nějakou částkou na obnovu mostů.

Čtěte také

K některým rekonstrukcím má TSK zpracovanou projektovou dokumentaci i vydané stavební povolení. "Hrozí nám, že nám stavební povolení propadnou," dodal Dostál.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.