Lidovky.cz

Tragédie ve Studénce: soud rozhodne, kdo ji zavinil

Právo

  10:00
STUDÉNKA/PRAHA - Jednací síně Okresního soudu v Novém Jičíně pro tento případ nestačily. Předseda senátu si musel kvůli projednání případu tragického pádu mostu na trať rychlíku Comenius ve Studénce vypůjčit největší sál ostravského krajského soudu.

Pohled na místo železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde rychlík EuroCity vrazil do zříceného silničního mostu. Trosky zasáhly dva osobní vagony. foto: ČTK

V pondělí po téměř třech letech začne jednání o tom, kdo za tragédii s osmi mrtvými a desítkami zraněných může. Rozsudek k jedné z největších železničních katastrof na našem území současně otevře pozůstalým a zraněným cestu k dalšímu, alespoň částečnému odškodnění.

Čtěte také:

"Jsme v situaci, kdy nemůžeme vyplácet další odškodné, byť s lidmi cítíme. Soud musí potvrdit zavinění – my jsme tragédii nezavinili, nemůžeme vyplácet odškodné nad zákonný rámec," tvrdí mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Jedna rodina je již o odškodné žaluje.

Zřícený most

Dne 8. srpna 2008 narazil vlak EuroCity Comenius ve Studénce do opravovaného mostu, který se mu zřítil do cesty.
Zemřelo osm lidí a dalších nejméně sedmdesát bylo zraněno. Škoda přesáhla 177 milionů korun, může ji zvýšit odškodné.
Ještě větší tragédii zabránil strojvedoucí – byť riskoval život, snížil rychlost vlakové soupravy ze 134 na 90 kilometrů za hodinu.

Dlouhé měsíce zabralo, než policisté a žalobci vůbec ukázali na lidi, kteří za srážku vlaku s bortícím se mostem nesou odpovědnost. V Ostravě nakonec usednou na lavici obžalovaných ti, kteří podle vyšetřovatelů pád mostu způsobili: deset dělníků, projektantů i manažerů. Už před začátkem ale proces kritizují právě obhájci některých obžalovaných.

Obžalovaných je deset
"My se nevyhýbáme odpovědnosti, ale okruh podezřelých je daleko širší," tvrdí Radek Ondruš, advokát zástupců stavební firmy Bögl a Krýsl, která se podílela na rekonstrukci mostu přes železniční trať. "Před soudem měli stát také lidé, kteří nezajistili, aby tam vlak vůbec nejel, nebo projel pomalu," zlobí se obhájce.

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, dále pak pět zaměstnanců firmy Bögl a Krýsl jako dodavatele a také pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet. Posledním obžalovaným je osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Strojvedoucí nasadil vlastní život
Podle právníka na soupisce viníků chybí například zaměstnanec stavebního úřadu, který nezajistil kontrolní prohlídky stavby a neodhalil tudíž chyby v zabezpečení podpěr mostu. "Další pracovníci připustili, že vlak neměl plně funkční brzdový systém. Nárazová energie mohla být jiná. Jejich vina ale nebyla prověřena," tvrdí Ondruš.

Policisté a žalobci na šedesáti stranách obžaloby vyčíslili neuvěřitelný souhrn chyb a nedostatků. Hlavní vyšetřovatel Jiří Jícha mimo jiné označil za nedostatečný projekt podpůrných konstrukcí, předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Ještě větší škodě předešel strojvedoucí, který srážce nemohl zabránit, přesto nasadil vlastní život, aby alespoň mezinárodní vlak přibrzdil a snížil tak následky srážky. Obžalovaným hrozí až desetileté tresty. První část procesu potrvá do konce června, pak bude jasné, kdy by mohl zaznít rozsudek.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.