Lidovky.cz

Za pád mostu mohou vlaky, tvrdí obžalovaný

Česko

  10:09aktualizováno  15:41
OSTRAVA - Výslechem dalších obžalovaných pokračuje v Ostravě projednávání okolností železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. To si vyžádalo osm lidských životů a 95 zraněných.

Soud s údajnými viníky tragédie ve Studénce. Na snímku sedí obhájci spolu s obžalovanými foto: ČTK

Jako první před senát novojičínského okresního soudu předstoupil projektový manažer společnosti Bögl a Krýsl Oldřich Magnusek. I on odmítl jakoukoliv vinu. Podle něj tragickou nehodu zavinily rychle projíždějící vlaky pod opravovaným silničním mostem.

"Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti cokoliv porušil. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek. Podobně už hovořili i další obžalovaní z řad manažerů stavebních firem. Podle nich měly České dráhy omezit pod opravovaným mostem rychlost projíždějících vlaků. Vliv na statiku podpůrné konstrukce podle nich měly i otřesy od projíždějících vlaků.

TRAGÉDIE U STUDÉNKY

Pohled na místo železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde rychlík EuroCity vrazil do zříceného silničního mostu. Trosky zasáhly dva osobní vagony.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

"Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít," uvedl.

Kromě Magnuska vypovídali i další pracovníci firny Bögl a Krýs Marek Krejčiřík a Michal Adam. Obžalován byl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. I tyto dva obžalované dnes soud vyslechnul. Všichni ale vinu odmítli. Karásek, který pro firmu Bögl a Krýsl pracoval na živnostenský list, na mostě byl přímo v okamžiku jeho zřícení. "Na stavbě jsem byl pověřen zámečnickými pracemi, vykonával jsem jen to, co mi stavbyvedoucí nařídil. V době pádu konstrukce jsem byl na mostě, po otřesu a náklonu mostu jsem spadl z výšky asi pěti metrů, stihl jsem ale utéct," řekl soudu. I podle něj pád mostu s havárií nesouvisí. "Nemusela nastat, pokud by byla dodržena pravidla železniční přepravy. Kdyby byly zavedeny výluky nebo alespoň omezena rychlost vlaků, nemuselo k neštěstí dojít," řekl.

Devět z deseti obžalovaných působilo přímo na stavbě. Desátým je úředník Správy silnic Moravskoslezského kraje Novický. Také on tvrdí, že odpovědnost na tragédii nenese. "Kontroloval jsem jen čerpání peněz z fondů Evropské unie. Řešil jsem hospodaření na stavbě. Neměl jsem na starost nic, co by souviselo s technologiemi," hájil se. Dodal, že navíc o všem informoval svého nadřízeného. Ten v roce 2009 ale tragicky zahynul na Novojičínsku při povodních. V pondělí vypovídala první pětice souzených. Všichni vinu odmítli.

SOUD S ÚDAJNÝMI VINÍKY

Pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia) poukazovali na pochybení kolegů ze společnosti Bögl a Krýsl, která zajišťovala jako subdodavatel část stavby. Ti zase uváděli, že odpovědnost nese ODS - DSO. V jedné věci se shodli, a to v tom, že vinu mají i České dráhy, které nesnížily pod opravovaným mostem rychlost vlaků.

Obžalovaní z řad manažerů podle státního zástupce nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

K soudu se přišel podívat i jeden z poškozených, Jan Bulušek

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna, a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.