Lidovky.cz

Oprava prasklé D1 potrvá deset dní, dálnice je v havarijním stavu

Česko

  14:30
PRAHA - Deset řidičů si ve středu na dálnici D1 poničilo vozidla, když přelétli deset centimetrů vysoký schod, který se vozovce vytvořil v důsledku vysokých teplot. Hlavní důvod nehody je však jinde: vozovka je daleko za svou životností. Ředitelství silnic a dálnic navíc přiznává: může se to stát znova na jakémkoliv místě.

Schod na dálnici D1. Povrch se zvlnil a popraskal vinou teplého počasí. foto: iDNES.tv

Odstranění překážky se navíc komplikuje a oproti původnímu plánu bude trvat ještě deset dní. Poškození vozovky na D1 je totiý vážnější, než silničáři předpokládali. "Po bližším ohledání jsme zjistili, že nebude stačit jen samotné zbroušení, ale bude ještě třeba něco odbourat a odvrtat, takže oprava neskončí v pondělí," informovala server Lidovky.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

ČTĚTE VÍCE O SCHODU NA D1

Nejdůležitější komunikace v České republice je však v havarijním stavu a nutně potřebuje generální opravu. "Ta dálnice je skoro 35 let stará, což znamená, že je deset let za svojí životností," varuje dopravní odborník František Lehovec.

A právě stáří vozovky způsobuje, že není schopna odolat namáhání při teplotních výkyvech. Problém je v tzv. dilatačních spárách, které mají zamezit vybočení desek v důsledku ohřívání. "Po těch 35 letech jsou nefunkční," krčí rameny Lehovec. Pokud nedojde k opravě silnice, podobné nehody se mohou opakovat. "Může se to stát na kterémkoliv úseku," přiznala Nina Ledvinová z tiskového oddělení ŘSD.

Jedinou možností je podle Lehovce kompletní vybourání desek a jejich náhrada novou technologií. "Každý, kdo je trochu soudný, vidí, že přes ty betonové desky je ta dálnice téměř nesjízdná," upozorňuje.

ŘSD ŠKODY ZAPLATÍ, CO JE TŘEBA?

Podle Niny Ledvinové by poškození měli poštou ŘSD zaslat:

1. Místo nehody včetně čísla silnice a kilometru, kde se událost stala

2. Popis, jak ke škodní události došlo.

3. Fotodokumentaci z místa nehody

4. Kopii velkého technického průkazu

5. Kopii řidičského průkazu

6. Kopii zelené karty

7. Položkové vyčíslení škod

8. Fakturu za opravu

9. V případě, že nehoda byla šetřena policií, protokol PČR

Projekty na přestavbu dálnice jsou přitom hotové. "Moje stanovisko je takové, že by se mělo začít (s opravou) příští pondělí," vyzývá Lehovec, podle něhož už vzhledem k havarijnímu stavu neobstojí ani argument nedostatku peněz. A ŘSD ujišťuje, že dělá vše pro to, aby zásadní rekonstrukce D1 začala už příští rok. "My už nějakou dobu řešíme zásadní modernizaci úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou," ujistila Vápeníková.

Dálnice by měla dostat nový povrch a podloží, měla by se o necelý metr rozšířit. Zatím však přestavba troskotá na penězích. "Hospodářský výbor ŘSD na ministerstvu řeší možné financování celé této akce a snad je to na dobré cestě, abychom v příštím roce začali," slíbila Vápeníková.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.