Na tři rychlé nehody v krátkém sledu už reagovala Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Se současným stavem jsme nespokojeni, proto jsme vyzvali cestovní kanceláře, ať vytvoří tlak na své smluvní dopravce, aby neustále kontrolovali dodržování právních předpisů pro řidiče, zejména povinných přestávek k odpočinku, a aby se pečlivě věnovali technickému stavu vozidel," naráží na dva hlavní důvody nehod autobusů šéf agentury Tomio Okamura.
ČTĚTE VÍCE O POSLEDNÍ NEHODĚ AUTOBUSU |
Cestovky ze zákona nemají možnost ohlídat si technický stav vozidla. "To musí autodopravce," krčí rameny Okamura. Situace ale přece jen lepší. "Doby, kdy kvůli technickému stavu odmítali do Rakouska pustit české autobusy, jsou pryč," ujistil server Lidovky.cz dopravní psycholog Petr Tománek.
NA CO MAJÍ PŘI NEHODĚ CESTUJÍCÍ NÁROK?- náhradu škody lze uplatnit u pojišťovny na základě zákonného povinného ručení autobusu, které má uzavřeno autobusový dopravce |
Průběh cesty, rychlost i pravidelné bezpečnostní přestávky po 4 a půl hodinách zaznamenává tachograf. Třeba v Německu, kde se jejich nedodržování tvrdě trestá a tachografy tam kontrolují, si řidiči pravidla porušovat nedovolí, "ale podívejte se třeba kolem silnic v bývalé Jugoslávii, tam je jeden pomníček za druhým," upozorňuje Tománek.
Bič na nepoctivé dopravce chystá od poloviny roku 2013 i Evropská unie. "V platnost vstoupí nová směrnice týkající se práv cestujících v autobusové dopravě, v případě zranění nebo úmrtí se nově nebude smět pohybovat odškodnění pro jednotlivé případy pod 220 tisíci eury, bude se to týkat cest delších než 250 kilometrů," informoval Okamura server Lidovky.cz.
Současná dopravní legislativní úprava je podle Tománka dostatečná. "Problém je spíše v kontrole dodržování zákona," upozorňuje.
Anketa
Jaké jsou vaše zkušenosti s autobusovými zájezdy?
Může vůbec klient alespoň částečně nehodám předejít? Pokud má pochybnosti o kondici autobusu, měl by se podle Okamury bez obav obrátit na cestovní kancelář nebo přímo dopravce a zeptat se, jak starým autobusem pojede, v jakém je technickém stavu atd. Výstražný maják by se měl lidem rozsvítit, když autobus řídí pouze jeden řidič. "Seriózní firmy jezdí ve dvou, ani tehdy však nehodám z únavy nelze úplně předejít," varuje Tománek.
Podle statistik Asociace českých cestovních kanceláří a agentur bourají české autobusy nejvíce v Rakousku, Itálii a Chorvatsku, kam každoročně směřuje nejvíce Čechů.
ČERVNOVÉ NEHODY ČESKÝCH AUTOBUSŮNeděle, 19. června: plně obsazený autobus havaroval na severu Rakouska na dálnici A5 nedaleko moravské hranice, řidiče postihl záchvat slabosti. Autobus se vracel z Chorvatska, zranilo se 13 turistů, jeden z nich těžce. |