Lidovky.cz

Most byl vratký, tvrdí znalec o tragédii ve Studénce

Česko

  11:39
OSTRAVA - Před soudním senátem, který se v Ostravě zabývá vlakovým neštěstím ve Studénce, vypovídá soudní znalec v oboru stavebnictví Jiří Studnička. Uvedl, že pád rozestavěného mostu, do kterého poté narazil vlak, byl důsledkem závady, která se na stavbě objevila den před nehodou a stavbaři ji dostatečně nevyřešili.

Věrná kopie opravovaného železničního mostu, v měřítku 1: 50

"Závada byla odstraněná jen zdánlivě. Konstrukce se dostala do labilního stavu a jakmile přišel nějaký impuls, patrně nějaké nadzvednutí, dala se do pohybu," řekl Studnička. Na stavbě se podle něj improvizovalo a podkládalo různými prvky. "Vznikla labilní konstrukce, jako když si na židli dáte ještě štokrle, takové to bylo celé vratké. Sestava podkladků byla velmi nestabilní," řekl znalec.

Podle obžaloby příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Studnička dnes zmínil i nedostatky při úpravách původního projektu. Od počátku se podle něj předpokládalo, že most bude symetrický, jenže nebyl, protože na jedné straně měl být chodník pro pěší, zatímco na druhé ne. "Tudíž se nemohlo zvedat synchronně, protože by se most nakláněl.

TRAGÉDIE VE STUDÉNCE

Pohled na místo železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde rychlík EuroCity vrazil do zříceného silničního mostu. Trosky zasáhly dva osobní vagony.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

To se pak zřejmě operativně řešilo na místě," řekl znalec. Skutečnost se podle něj odlišovala od předpokladů v projektu. "Vycházelo se z předpokladu, že most je vodorovný, ale ve skutečnosti zcela vodorovný není. Proto bylo nutné ty vozíky podkládat. Ani pojezdové dráhy nebyly dokonale sestavené," vysvětlil.

Den před neštěstím se pojezdové vozíky zablokovaly. Přitom podle znalce zřejmě čelily podpůrné konstrukce větší námaze, a proto se příliš vychýlily. "Nadzvedlo se to jeřábem, zkušebním pojezdem se zdálo, že je vše v pořádku. Pracovníci ale měli přinejmenším nechat konstrukce znovu zaměřit, zjistilo by se, že jsou vychýlené. V osudný den už nebylo možné pohyb mostu zastavit, tím spíše, že na jedné straně nebyl ukotvený," řekl Studnička. Kdyby most ukotvený byl, mohlo to podle znalce zastavit jeho pád, pokud by se dostal do nekontrolovaného pohybu.

Věrná kopie opravovaného železničního mostu, v měřítku 1: 50

Znalec konstatoval, že nikdo vůbec neposuzoval, co se s novým mostem děje. Podle něj se určitě mělo udělat nové měření, poté co skončilo odbourávání staré mostovky těžkým strojem. "Podpory se musí znovu zaměřit. Měla to provádět firma Bögl a Krýsl, která s mostem manipulovala," řekl znalec.

Obžalováno je deset lidí, hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí jim tři až deset let vězení.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.