Lidovky.cz

Kdo stojí za drahými zakázkami? Podívejte se

Česko

  8:00
PRAHA - Za éry Vlasty Parkanové a náměstka Martina Bartáka obrana utrácela při nákupech lehkých transportérů. Kupovali draho a zbytečně velké množství.

Kolový obrněný transportér Pandur II. foto: Lidové noviny

Čtyři lehké obrněnce Dingo 2 prý vojsko v roce 2007 nutně potřebovalo do mise, proto na ně nevypisovalo výběrové řízení. Když se pak ale začaly množit dotazy, proč za jedno vozidlo dali Češi přes 33 milionů, zatímco výrobce BAE Systems by dokázal své obrněnce dodat za třetinovou cenu, přispěchal resort se zajímavou odpovědí. Finální cenu by měl snížit druhý nákup, v němž se objedná větší počet dingů za příznivější cenu.

VÍCE O PŘEDRAŽENÝCH ZAKÁZKÁCH

Ovšem jak nyní vyplývá z vojenské ročenky The Military Balance londýnského Mezinárodního institutu pro strategická studia, ministerstvo obrany si přes své sliby nedalo pozor ani u téhle zakázky. Přes firmu MPI Group a opět bez výběrového řízení si v roce 2008 pořídilo dalších 15 lehkých obrněnců za půl miliardy. To znamená, že cena zůstala úplně stejná - přes 33 milionů korun za kus.

INFOGRAFIKA


Ve stejném roce přitom svou armádu dovybavovalo i Německo. To dalo za jednoho dinga v průměru pouze 18 milionů. Tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová rozdíl v ceně nevysvětlila, na otázky nereagovala ani včera.

"Každá země a každý uživatel má jiné požadavky a tomu odpovídá i cena," prohlásil Lukáš Šebesta, obchodní ředitel MPI Group.
Němci však v rámci tohoto kontraktu kupovali jak vozy v klasické patrolové verzi do misí, tak i modely v úpravě pro servis vozidel poškozených v boji.

INFOGRAFIKA

Miliardová auta? Prý jsou dobrá k výcviku
Audit, který si na ministerstvu obrany nechal udělat Alexandr Vondra, pak ukázal i na další lehké obrněnce - IVECO MLV. Opět za éry Vlasty Parkanové a jejího náměstka Martina Bartáka si armáda za čtyři miliardy objednala 112 těchto vozů. Ale vojáci jich do zahraničních misí potřebovali jen 19.

"Armáda redukci nákupu lehkých obrněných vozidel Iveco neplánuje," řekla na začátku letošního roku agentuře ČTK Mira Třebická z generálního štábu. Ostatní vozy jsou prý potřeba k výcviku v Česku. Zprostředkovatelská firma Omnipol si při téhle zakázce přišla podle auditu na 132 milionů korun.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.