Lidovky.cz

Novinka v Brně. Podchod mění barvy podle chodců

Česko

  7:00
BRNO - Barevné světlo v tomhle podchodu umí "předběhnout" chodce či cyklistu. Na tunelu pod Heršpickou ulicí v Brně se tvůrci jeho vybavení vyřádili: čidla ve stěnách zjišťují pohyb lidí v podzemí a tomu uzpůsobují také hru různobarevných světel. Tak, aby chodec či cyklista viděl na cestu a současně se pobavil.

Běh pestrobarevně osvětleným podchodem je příjemným zpestřením nejen večerního běhání. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Světelné paprsky se dynamicky mění, v závislosti na nich vystupuje a zase mizí také výzdoba stěn. "Chtěl jsem ukázat reakci světla na fyzikální veličinu, v tomto případě na rychlost. Ukázat architektům, že to jde," svěřil se LN Filip Müller ze společnosti Philips, který osvětlení navrhl.

Tvůrci dokázali vytvořit úpravou starého podchodu dílo, které zřejmě v tuzemsku nemá obdoby, ojedinělé bude s největší pravděpodobností i v Evropě. A navíc: ač je na veřejné cestě, nemusela za nové osvětlení platit městská pokladna, ale investor nedalekého kancelářského a obchodního komplexu.

S myšlenkou ozvláštnit rekonstruovaný podchod přišla společnost CTP Invest zhruba před rokem, výsledný nápad se rodil ve spolupráci se Studiem acht. "Zjednodušeně, chtěli jsme, aby se naši klienti měli cestou k nám na co dívat. A také jsme chtěli trošku ubrat vody z mlýna sprejerům, kteří by tam jistě na zdi nastříkali svoje klikyháky," vysvětlil projektový manažer CTP Karel Smejkal. Na originální výzdobu, za niž CTP Invest zaplatila necelé dva miliony korun, si zatím žádný vandal netroufl.

LED svítidla na stěnách mění barvu podle rychlosti chodce či cyklisty, kterou počítač zjistí ze dvou snímačů na každém konci tunelu.

Podzemím tak provázejí proměnlivé barvy, mění se přibližně trojnásobně rychleji, než se pohybuje chodec či cyklista. "Vlastně mne to ani nenapadlo, až teď si to uvědomuji," podivil se jeden z lidí procházejících k sousední budově nového brněnského Justičního paláce.

Barevná konstelace světel je jiná pro chodce, běžce, cyklisty nebo in-line bruslaře.

Tvůrci graffiti v tomto případě mohli legálně namalovat výtvory na stěny - museli tak ale učinit různými barvami, protože právě tak je změny světla "rozpohybují". "Například červená kresba při nasvícení zelenou či modrou ztmavne, na červené světlo ale reaguje jinak," dodal tvůrce.

Dokonce počítá s tím, že se tvůrci graffiti pokusí postupně výzdobu podzemí změnit. A připomíná, že tunel šetří energii, pokud čidla v okolí nikoho nezaregistrují, tak nesvítí - a v takovém okamžiku některé výtvory fosforeskují.

Světla přitom musí plnit normy pro běžnou cyklostezku, která také podchodem vede - nesmí tedy projíždějící oslňovat. Pokud by náhodou cyklista dosáhl rychlosti 30 kilometrů za hodinu, na cestu mu svítí jen bílá barva.

Digitálně ovládaná světla mají mít podle autora životnost až 25 let a také jejich spotřeba je výrazně nižší než u klasického osvětlení, které v tunelu dříve bývalo.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.