Lidovky.cz

Vulgarity se řidiči vymstí. Dostane cejch piráta

Česko

  15:30
PRAHA - Častujete běžně ostatní řidiče nadávkami, ukazujete na ně vulgární gesta, či se jim dokonce na silnici mstíte nečekanými manévry?

V autě (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Pak by vás v budoucnu mohla policie „úředně“ označit za silničního piráta. A časem za bezohledné chování i přísněji trestat. O přesné definici takového agresora uvažuje dopravní policie. Zatím jen proto, aby si udělala přehled o tom, kolik silničních pirátů na českých silnicích vlastně jezdí. V současnosti totiž podobná statistika neexistuje.

ČTĚTE O SILNIČNÍCH PIRÁTECH:

„Přemýšlíme o tom, jestli s nějakými odborníky na psychologii takovou definici nenalézt. Bylo by to přínosné, ale zároveň hodně složité. Agresivita se totiž u každého může projevit jiným způsobem,“ řekl LN Leoš Tržil. „Jsem pro to, aby vznikla evidence agresivních činů na silnici,“ podporuje snahu dopravních policistů ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
 V budoucnu by mohli oficiální silniční agresoři čelit také vysokým trestům. Česko by tím následovalo příklad mnoha vyspělých zemí, kde mají na silniční pirátství velmi přísný metr. Například v USA mají už od konce 80. let pro takové chování pojmenování Road Rage.

Největší piráti

* Loni v březnu vytlačil Luboš Lacina z dálnice D1 jiný vůz. Dostal pět let vězení.

Luboš Lacina, pirát D1

* 12 let hrozí Aleši Trpišovskému, který se na D1 mstil autům tak, že je vždy předjel a prudce zabrzdil.

* V květnu u Slaného dva sportovní vozy předjížděly kolonu. Řidič protijedoucího auta zahynul. Obvinění dosud nepadla.

Skrývají se pod ním hrubá gesta, slovní urážky, výhrůžky, ale i záměrně nebezpečné řízení. Ve čtrnácti amerických státech se tento čin včlenil do zákona a hrozí za něj vysoké tresty.
Asi nejpřísněji postupují vůči silničním pirátům v Austrálii, konkrétně ve státě Nový Jižní Wales. Agresivní řidiči tam mohou skončit až na pět let ve vězení a k tomu zaplatit tučnou pokutu. Neurvalé chování za volantem je ale přísně postihováno hned za našimi hranicemi. V Německu i na Slovensku padají za nadávky a vulgární posunky pokuty v řádech stovek eur. Česko je v tomto výrazně pozadu a zatím stále hledá definici silničního pirátství. O tu se před časem pokusili experti z Českého vysokého učení technického v Praze. Společně s BESIP rozjeli velký výzkum agresivity na českých silnicích. Ten však byl ministerstvem dopravy v polovině zastaven.

Pirát v průměru na každém šesnáctém kilometru

„Stihli jsme jen první část, kdy jsme takové činy na silnici pozorovali a zaznamenávali jejich četnost. Vyšlo z toho například to, že agresivního šoféra potkáte v průměru jednou za šestnáct kilometrů,“ říká vedoucí výzkumu ČVUT Petr Bouchner.

ČTĚTE VÍCE:

Druhá, neuskutečněná část výzkumu se podle něj měla věnovat podrobnějšímu popsání problematiky. „Měla celé měření analyzovat hlouběji z lékařského hlediska, ty situace by se simulovaly a zjišťovaly by se principy tohoto chování,“ dodal Bouchner. Ministerstvo dopravy program zastavilo z úsporných důvodů celý. Paradoxně se tak stalo jen několik měsíců před nejznámějším případem českého silničního pirátství. 

Tedy před nehodou Luboše Laciny, který v březnu minulého roku vytlačil z dálnice D1 pomaleji jedoucí vůz. Ten skončil po několika přemetech v blízkém lese a posádka jen zázrakem přežila. Lacina nakonec odešel od soudu s pětiletým trestem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.