Lidovky.cz

Záchranáři brojí proti novým kolejím tramvají

Česko

  18:17
PRAHA - Záchranářům a hasičům se nelíbí nové pražské tramvajové pásy. Nemohou přes ně objíždět kolony aut, když spěchají k naléhavým případům.
Záchranka

Záchranka foto: Vojtěch ŠeredaLidové noviny

Je všední den odpoledne, centrum Prahy zažívá tradiční dopravní špičku. Na dispečink záchranky volá starší žena z Košíř. Obává se, že její manžel dostal infarkt. Ačkoliv zdravotníci vyjedou okamžitě, na místo dorazí až po dvaceti minutách. Proč?

ČTĚTE TAKÉ:

Kolonu aut v Plzeňské ulici nemohli objet ani po tramvajových kolejích – jindy poslední záchraně v podobných situacích. Při loňské rekonstrukci dělníci místní trať „osázeli“ železničními pražci. A na ty se vjet nedá. Záchranáři, hasiči i policisté teď případy s podobným scénářem řeší stále častěji.

Neprůjezdné tratě

  • Záchranáři, policisté i hasiči si stěžují na některé opravené tramvajové tratě.
  • Vadí jim ty s tzv. otevřeným svrškem (železniční pražce ve štěrku). Nemohou už přes ně objíždět kolony aut, když spěchají k případům. Jedna taková je v ulici Plzeňská v Praze 5.

„Míst, kde máme kvůli rekonstrukcím tramvajových pásů potíže, je dost. Kromě Plzeňské ulice v Praze 5 je to třeba na Letné nebo v ulici Českomoravská kolem O2 areny,“ říká šéf pražských záchranářů Zdeněk Schwarz. Právě na těchto místech se vedení města kvůli úsporám rozhodlo vybudovat tramvajové tratě s takzvaným otevřeným svrškem.

„V klasickém štěrkovém loži jsou položené pražce a na nich jsou pak přichycené kolejnice. V případě uzavřeného vršku jsou na pásech ještě například panely nebo asfalt. Z finančního hlediska je první varianta logicky výhodnější,“ říká dopravní expert Antonín Dub. „Otevřená“ obdoba tramvajových pásů, pro kterou se město inspirovalo v zahraničí, by sama o sobě špatná nebyla. Vedení Prahy si pro ni však podle Duba nevybralo ty správné lokality.

„Třeba na tratích v Plzeňské ulici nebo v ulici Milady Horákové je varianta s otevřeným svrškem krajně nevhodná. Ulice se díky tomu rozdělí na dvě samostatné komunikace, které jsou vzájemně nepřekonatelné. Při průjezdu záchranky, hasičů i policistů řidiči v hustém provozu nemají kam uhnout,“ doplňuje Dub. Že je situace vážná, potvrzuje i ředitel pražských hasičů Dalibor Gosman. „Uznávám, že jízda po tramvajovém pásu je proti pravidlům silničního provozu, ale pomáhala nám zachraňovat majetek i životy,“ říká Gosman.

Náměstek primátora Karel Březina kritizované kolejnice obhajuje. „Jsou ekonomicky úspornější, snadnější na údržbu a šetrnější z hlediska hlučnosti,“ připomíná Březina. Problémy s průjezdem záchranky však na „lehkou váhu nebere“. „Svolám jednání s ředitelem záchranné služby a zástupci dopravního podniku. Budeme hledat optimální řešení,“ vzkazuje Březina.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.