Lidovky.cz

Doutnající spor. Piloti vrtulníků berou méně než stíhači

Česko

  10:00
ČÁSLAV/ PRAHA - Probíhající soudní pře mezi armádou a jejími bývalými piloty o proplacení přesčasů ukázal na tiše doutnající spor. I dnes je u vojska sorta letců, kteří mají nadstandardní podmínky.

Piloti čáslavských gripenů jsou zatím spokojení. Při nočních směnách mají na rozdíl od vrtulníků nárok na stoprocentní mzdu. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Odměňování pilotů v českých a moravských vojenských posádkách by se mělo co nejdříve sjednotit. Vedení armády tak chce podle informací LN reagovat na současné nerovné platové podmínky letců. Zatímco stíhači mají v rámci 24hodinových směn celou dobu nárok na stoprocentní mzdu, piloti vrtulníků přes noc pracují jen za polovic.

Posádky záchranných helikoptér Sokol se totiž musí už několik let smiřovat s tím, že noční dvanáctihodinovky jsou jim placeny jen jako pohotovost. „Piloti letounů z Čáslavi jsou jiná sorta, armáda se bojí, že kdyby jim přestala proplácet noční, mohli by odejít,“ popisuje zaměstnanec pražského generálního štábu.

ČTĚTE TAKÉ:

A obavy vedení vojska jsou celkem oprávněné. Pilotů letounů je málo, a při výcviku navíc získali osvědčení, která jsou použitelná i v civilu. Takže kdykoliv mohou říct armádě sbohem. „To vrtulníkáři ne. Těch jsou tu mraky a není problém vzít si do pražského armádního záchranářského stroje třeba pilota bitevního Mi-24 z Náměště,“ komentuje Miroslav Pechát, bývalý pilot helikoptéry.

Současní vojáci sloužící u letecké záchranky a pátrací služby SAR, kteří si měsíčně přijdou přibližně na 40 000 hrubého, nesou takové zvýhodňování svých kolegů z Čáslavi nelibě. Zatímco vrtulníky vzlétnou do ostré akce, tedy k záchraně života, zhruba pětsetkrát ročně, stíhači mají za tu dobu jen kolem desítky startů. „Zjednodušeným porovnáváním nelze hovořit o diskriminaci konkrétních skupin vojáků,“ odbývá takové počty Jana Růžičková z generálního štábu. Blíže se armáda ani ministerstvo nechce k situaci kvůli probíhajícímu soudu vyjadřovat.

Čáslavští ubrat nechtěli

Podle informací LN však chtěl generální štáb nepoměr mezi stíhači a ostatními zaměstnanci vyřešit už letos na jaře. Při setkání velitelů zazněl od vedení požadavek, aby v noci sloužili všichni jen v režimu pohotovosti. Kvůli tomu se pak například snížil plat zdravotnického personálu vrtulníků. „Jak se dalo čekat, Čáslaváci se ale sekli. Náčelníkovi generálního štábu poslali dopis, že pokud by u nich bylo něco takového schváleno, vyletí s letadlem tak, jak nařizuje režim pohotovosti - až hodinu od vydání rozkazu,“ říká důvěryhodný armádní zdroj.

I přesto chce generální štáb odměňování srovnat. Hlavním důvodem je pře mezi bývalými piloty a vojskem. Soudci upozorňují na nejasnosti v současných armádních směrnicích.

Za noční směny chtějí 50 milionů

Radek Dvořák patří k 53 bývalým vojákům, kteří po armádě požadují 50 milionů korun. Škoda jim měla vzniknout neférovým proplácením nočních služeb.

* Upozorňuje na fakt, že i když pracoval po celou 24hodinovou směnu stejně, noční měl placenou jen jako pohotovost.

* Společně se svými kolegy před několika lety požádal Velitelství společných sil v Olomouci, aby jim noční zpětně doplatilo. Jeho tehdejší šéf, generál Jiří Halaška, odvolání zamítl. Bývalí vojáci proto podali stížnost k české justici.

* V roce 2009 se soud postavil za šest stěžovatelů a nařídil armádě Halaškovo zamítnutí znovu zkoumat. Od té doby se nic nedělo. Bývalí piloti doufají, že věc se pohne po minulém týdnu, kdy pražský soud uznal Dvořákovu stížnost a armáda se k případu má vrátit.

Témata: armáda, Čáslav
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.