Polský vyzbrojovací úřad - Inspektorat Uzbrojenia - zveřejnil takzvanou žádost o informace, v níž chce v nejbližších týdnech zjistit, co mu můžou firmy nabídnout. Kromě samotných letounů žádá Varšava i dodávku potřebné logistiky a proškolení personálu. Hlavním cílem je, aby se na strojích mohli vytrénovat piloti pro nadzvukové stroje F-16. Firmy mohou své nabídky předkládat do konce letošního dubna.
ČTĚTE TAKÉ: |
“Aero Vodochody vážně zvažuje, že na žádost o informace odpoví," reaguje prezident společnosti Ladislav Šimek. O tom, že má firma o případný obchod velký zájem, svědčí i její dřívější postoj. V roce 2010, při vyhlášení původní soutěže, vedení společnosti tvrdilo, že L-159 bude patřit mezi favority.
"Tento letoun byl již při vývoji pojat jako výcvikový právě pro F-16," vysvětlovala tehdy Daniela Mayerová z Aera. České fabrice navíc hraje do karet i to, že oproti dřívějším požadavkům teď budou Polákům stačit i podzvukové stroje.
Letouny by měly v polském vojsku sloužit nejméně třicet let. S vyzbrojením se počítá v roce 2015 a skončí o dva roky později. Podle expertů musí Poláci cvičné letouny nakoupit co nejdřív, neboť jejich stárnoucí stroje TS-11 Iskra už pilotům trénujícím pro stíhací stroje F-16 zdaleka nestačí.