Lidovky.cz

NKÚ: zadarmo získali, za 12 miliard prodali, platil stát

Česko

  8:17aktualizováno  11:27
PRAHA - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) v uplynulých letech zbytečně utrácela za pronájem a nákup aut, právní služby či ostrahu některých objektů. Kontrola například zjistila, že stát prostřednictvím SŽDC zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah - tento majetek ale dráhy získaly o pět let dříve bezplatně.
Železniční most (ilustrační foto)

Železniční most (ilustrační foto) foto: Shutterstock

SŽDC ale popírá, že by se chovala nehospodárně. Auta prý nakupovala laciněji, než stanovil znalecký posudek, a o vyplacení 12 miliard za převod majetku rozhodla vláda.

SŽDC podle NKÚ také špatně hospodařila při pronájmu a nákupech aut. NKÚ spočítal, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly v letech 2009 až 2011 u ředitelství SŽDC téměř 80.000 korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek této státní organizace.

"Ředitelství si také některé vozy pronajímalo - v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830.000 korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů," uvádí dnes vydaná tisková zpráva NKÚ. Pochybný je podle NKÚ i následný odkup pronajímaných vozů. Ředitelství SŽDC totiž čtyři pronajímané vozy v březnu 2010 odkoupilo za 2,3 milionu korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu. "Výhodnost tohoto kroku je pochybná. Například jeden z těchto vozů byl z roku 2008 a měl najeto 113.000 kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786.000 korun, odkoupilo ho pak za 595.000. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905.000 korun," zjistila kontrola.

Nejvyšší kontrolní úřad v této studii srovnává nesrovnatelné, reagoval na závěry NKÚ Tomáš Drvota z tiskového oddělení SŽDC. Na ředitelství se prý používají jiná vozidla, především Octavie a Superby pro manažery organizace. Proti Fabiím, které se používají na ostatních organizačních jednotkách, se kterými NKÚ srovnává, mají podstatně náročnější a dražší údržbu.

Co dělá SŽDC?

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty se mimo jiné stará o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor výstavby tratí. V loňském roce pracovala s rozpočtem přes 35 miliard korun.

Nehospodárně se ředitelství SŽDC podle NKÚ chovalo i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 podepsalo 26. Jedenáct z nich prý přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu 4800 Kč na hodinu. Neúčelné vynakládání finančních prostředků bylo zjištěno také v případě ostrahy od roku 1991 nedokončeného areálu.

NKÚ ale zároveň konstatoval, že náklady SŽDC od roku 2010 na rozdíl od předchozích let klesaly a v prověřovaných činnostech nebyly zjištěny nedostatky, které by významným způsobem ovlivňovaly hospodaření SŽDC.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.