Lidovky.cz

Jeden billboard vyšel Zemana na 3000 korun. Luxusní cena, míní experti

Česko

  7:00
PRAHA - Je to nezvykle nízká částka, shodují se lidé z reklamní branže při hodnocení ceny billboardové kampaně Miloše Zemana. Jeho volební štáb vůbec poprvé vyčíslil kolik billboardů si v posledních dvou měsících loňského zaplatil. Bylo jich přesně 1000. Cena za jeden pak vychází v přepočtu na 3000 korun za měsíc.

Miloš Zeman byl během listopadu a prosince vidět celkem na 1000 billboardech. foto: ČTK

I přes množství dotazů novinářů i soupeřů zůstává financování kampaně prezidentského kandidáta Miloše Zemana nejasné. Otázky týkající se například velké letní billboardové kampaně zůstávají zcela bez odpovědi. 

Serveru Lidovky.cz se nyní podařilo zjistit, kolik reklamních ploch pronajal Zemanův tým v posledních dvou měsících.

ČTĚTE TAKÉ

Mluvčí kampaně Hana Burianová uvedla, že Česko během dvou měsíců zaplavilo na tisíc billboardů jejich kandidáta. "Na měsíc listopad bylo pronajato 400 ploch a na měsíc prosinec 600 ploch," upřesnila dotaz Lidovek.cz mluvčí. Celkovou částku za tyto dva měsíce pak vyčíslila na 2,5 milionu korun bez DPH.

Luxusní cena

Hrubým přepočtem pak pronájem jednoho poutače vychází na 2500 korun bez DPH, tedy asi 3000 s daní. "To je opravdu luxusní cena. Takové ceny my vůbec nemáme," uvedl Miroslav Kocanda ze společnosti Bulldog outdoor, která nabízí billboardové plochy k pronájmu. I když uvážil množstevní slevu, částku pod 4000 korun podle něj firma nabídnout nemůže.

Zemanovy billboardy

Kolik billboardů viselo po Česku během léta a poté v září, říjnu a také nyní v lednu, mluvčí Zemanovy kampaně neuvedla. Pouze už dříve vyčíslila, že outdoorovou kampaň na říjen, listopad, prosinec a leden mají nasmlouvanou za zhruba 4,5 milionu korun bez DPH.

  • Listopad   400 billboardů
  • Prosinec   600 billboardů
  • Celkem     2,5 milionu bez DPH

"U nás by takovou cenu zájemce asi nedostal," uvedl rovněž Marek Polák z firmy BigMedia. Základní cena billboardů ve městech v jeho společnosti pohybuje mezi osmi až deseti tisíci korun za měsíc, na dálnicích je to ještě více. I s množstevní slevou by podle Poláka šlo cenu jen stěží srazit na 3000.

Lidovky.cz zjišťovaly, u které agentury si Zemanův tým billboardy pronajal. Otázka však zůstala bez odpovědi.

Billboardy už od léta

Kampaň spustil Miloš Zeman už v srpnu. 50 tisíc hlasů, které potřeboval pro podání kandidátky, totiž sesbíral už koncem června. Kampaň tehdy doprovázela nejen smršť billboardů, ale i rozesílání dvou milionů letáků do poštovních schránek.

Financování těchto reklamních akcí však na transparentním účtu nenajdete. Ten si Zeman založil teprve v září. Zemanovi lidé už dříve řekli, že do začátku září měl Zeman k dispozici asi 3,4 milionu od SPOZ a občanského sdružení Přátelé Miloše Zemana. "Všechny tyto částky budou v souladu se zákonem zahrnuty do limitu financování kampaně," ujistila mluvčí Burianová.

ČTĚTE VÍCE:

Podle Transparency International má i přesto Zeman v objasnění toku peněz v kampani mezery. V hodnocení transparentnosti kandidátských kampaní proto skončil na druhém nejhorším místě, hned za Janou Bobošíkovou.

Reklama v médiích

Miloš Zeman investoval také do reklamy v médiích. Jen v prosinci minulého roku navýšil své investice podle ceníkových cen o 17 mil. Kč. Dotáhl tak na Jana Fischera, který dal na reklamu nejvíce - zhruba 42 mil. Kč. Zemanovy investice se vyšplhaly na 39 mil. Kč. Reálné náklady na kampaň jsou ale odlišné, uvedl server MediaGuru.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.