Lidovky.cz

Pozor, jede revizor, varuje aplikace. Ubohé, zlobí se dopravní podniky

PRAHA - Černí pasažéři si mnou ruce, že nemusí platit pokuty, zástupci dopravních podniků naopak nahlas protestují. O co jde? Nová mobilní aplikace umožňuje cestujícím MHD v sedmi českých městech navzájem se informovat, kde probíhá kontrola jízdenek, a vyhnout se tak postihu za černou jízdu.
Revizor (ilustrační foto)

Revizor (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

„Chtěl jsem vyvinout nějakou aplikaci a shodou okolností jsem byl černý pasažér,“ přiznává její autor Petr Pechoušek.

Za své dílo, nazvané FareBandit, si v úterý dokonce odnesl cenu mladých vývojářů AppParade, kterou uděluje server Mediář.cz. Aplikace je zdarma, do telefonu si ji instalovalo zatím zhruba 650 lidí, kteří si díky ní mohou i spočítat, kolik jízdou načerno celkem ušetřili peněz.

Dopraváci nové aplikaci podle očekávání netleskají. „Pokud někdo podporuje okrádání někoho druhého, a podobné návody ničím jiným nejsou, pak ho lze označit jen za ubožáka,“ zlobí se Josef Januš z královéhradeckého dopravního podniku.

Praha, která prý ročně kvůli neplatičům jízdného přichází o zhruba 360 milionů korun, přiznává, že bojovat s novou aplikací moc nemůže. „Nelze omezovat nebo cenzurovat používání internetu,“ říká Aneta Řehková, mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Jistý v kramflecích si je i tvůrce programu FareBandit. „Ptal jsem se svých známých, kteří jsou právníci, a ti v tom problém neviděli,“ řekl LN Petr Pechoušek. Se svou „pomůckou“ hodlá podle svých slov brzy prorazit i do Paříže a ostatních velkých evropských měst.

Ani podle názoru některých právníků oslovených LN se agilní vývojář žádného prohřešku nedopouští. I když ostatním dává návod, jak porušit pravidla pro cestování v dopravních prostředcích. „Nikoho k tomu totiž nenabádá,“ míní advokát Tomáš Oujezký.

ČTĚTE DÁLE:

Experti na informační technologie varují, že s podobnými aplikacemi si uživatelé do telefonu stahují i „špióna“, který může komukoliv podat zprávu, kde se pohybují. „Podobné aplikace skýtají určité bezpečnostní riziko. Pokud nejsou z ověřeného zdroje, a navíc jsou a priori nemorální, dal bych si pozor,“ řekl LN expert na informační technologie Michal Kubíček.

Upozorňuje také na to, že na internetu se již dříve objevovaly stránky s informacemi o revizorech. „Podobně si člověk může najít, kde jsou silniční radary. Je logické, že se nyní tyto údaje přesouvají do chytrých telefonů,“ dodává Kubíček.

Na hlášení o radarech se odkazuje i vývojář Pechoušek: „To by mohli zakázat rádia, protože těmto informacím dávají prostor.“

Naši kontroloři budou rychlejší

Dopravní podniky se uklidňují tím, že kontroloři budou rychlejší než uživatelé FareBandit. „Zmíněná aplikace by v našem městě moc nefungovala, jelikož pohyb revizorů je tak proměnlivý, že dvě minuty zadaná data již nejsou aktuální,“ napsal serveru Lidovky.cz Josef Januš z královéhradeckého dopravního podniku.

Brněnský dopravní podnik vidí v aplikaci dokonce pomůcku. „S aplikací jsme se seznámili a došli jsme k závěru, že se jedná o hezky odvedenou práci, nicméně její ambice pomáhat neplatičům a tím snižovat naše tržby z jízdného jsou značně omezené. Máme za to, že se dá použít i obráceně, takže by FareBandit mohl mít i funkci Fare Helper,“ myslí si Vít Prýgl.

V loňském roce zadrželi pražští revizoři 280 tisíc černých pasažérů, kteří dopravnímu podniku způsobili škodu zhruba 360 milionů korun. Jestli kvůli aplikaci účet za nezaplacené jízdné naroste, si zatím netroufá odhadovat. Bojovat ale proti ní nebude.

„Dle prohlídky obsahu aplikace nevychází její zpracování z rozpisu služeb kontrolorů. Neunikají tedy tyto informace s předstihem z našeho pracoviště. Ale pomocí aplikace je reagováno na jednotlivá hlášení výskytu a pohybu přepravních kontrolorů,“ vyjádřila se mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Že se proti informování o radarech a policejních hlídkách nedá nic dělat, prohlašovala už v minulosti i policie.

Silniční hlídky stejně jako nyní dopravní podniky sází na to, že budou rychlejší než uživatelé internetu. „Ze zkušenosti mohu říct, že takovéto služby jsou málo důvěryhodné. Navíc máme i pohyblivé hlídky, které zmiňovaný systém nikdy nemůže zachytit,“ vyjádřil se již dříve pro LN ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.