Lidovky.cz

Foukání do skla, pivo s voliči. Politici se v kampani rádi bratří s obyčejnými lidmi

Česko

  7:00
PRAHA - Do voleb zbývá pouhý měsíc, a tak se politici snaží vnutit voličům, jak se dá. Univerzální recept stranickým kandidátům diktuje: jdi mezi obyčejné lidi a nech se vyfotit při nějaké činnosti, sem tam něco rozdej (lízátka dětem, tužky), zapózuj s hasiči, poseď u piva a vyfoukej trochu skla. Server Lidovky.cz vybral fotografie politiků, kteří loví voliče.

Zdeněk Škromach na návštěvě sklárny Egermann v Novém Boru. foto: Facebook Zdeňka Škromacha

Strany volí podobné strategie. Jednou z nich je například rozdávání předmětů. Politikové obdarovávají náhodné kolemjdoucí téměř čímkoli a doufají, že jim to pomůže dostat se do přízně voličů. Často jde o propisky, placky nebo lízátka.

Podle průzkumů nejsilnější strana ČSSD posílá své politiky do ulic, aby rozdávali oranžové růže. Při této činnosti se nechal vyfotografovat i předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka.

ČSSD v ulicích rozdává květiny.

Bohuslav Sobotka. ČSSD už několik let sází na rozdávání oranžových růží náhodným kolemjdoucím.

Další ověřenou strategií je vlídné povídání si s voliči na nejrůznějších místech. Na ulici, ve speciálně vypravených linkách tramvají nebo třeba na veřejně přístupné akci.

Předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg se takto nechal vyfotit během pražských veslařských závodů s miminkem nebo na zastávce v Liberci s příznivci. Specifickou součástí kampaně TOP 09 jsou také akce nazvané Pivo s Karlem, ty se konají na mnoha místech republiky.

Karel Schwarzenberg hladí miminko na veslařských Primátorkách v Praze.

Karel Schwarzenberg v Soukenné v Liberci. Za ním stojí jeho usměvavý spolustraník Miroslav Kalousek (vpravo).

Pivo s Karlem. I to je součástí předvolební kampaně TOP 09.

I komunistická strana vsadila v kampani na přímé setkání s obyčejnými lidmi. Ti měli možnost s kandidáty do sněmovny (Marta Semelová nebo Jiří Dolejš) mluvit v tramvaji vyzdobené plakáty s heslem S lidmi pro lidi. Příznivci strany také dostali lízátka s třešněmi.

Marta Semelová (KSČM) v tramvaji.

Jiří Dolejš (KSČM) v tramvaji polepené plakáty s heslem: S lidmi pro lidi

Dalším osvědčeným trikem, ke kterému se uchyluje především mužská část kandidátek, je asistování při nějaké fyzicky namáhavější práci. Politici se během kampaně rádi převlékají do civilu a hrají si na hrdiny.

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se nechal zvěčnit při stavění v Lanžhotě, místopředseda sociální demokracie Zdeňek Škromach zase během návštěvy sklárny Ergmann v Novém Boru. Tam pracovníkům pomáhali s foukáním do skla nebo se zdobením skleniček.

Bohuslav Sobotka pomáhá se stavěním v Lanžhotě.

Bohuslav Sobotka pomáhá se stavěním v Lanžhotě.

Zdeněk Škromach na návštěvě sklárny Egermann v Novém Boru.

Bohuslav Sobotka stejně jako jeho spolustraník Škromach navštívil sklárnu v Novém Boru.

Politici návštěvami českých podniků dávají najevo svou podporu obyčejným lidem. Během prohlídky párkrát zapózují v převleku nebo přímo se zaměstanci. To si vyzkoušel také předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Fotoaparáty takto s helmami na hlavách zachytily například i Bohuslava Sobotku a Jaroslava Foldynu, kteří navštívili společnost Spolchemie v Ústí nad Labem.

Michal Hašek 21. září přijel navštívit hasičký sbor Svatoslav.

Bohuslav Sobotka při návštěve Spolchemie v Ústí nad Labem s Jaroslavem Foldynou, Radkem Scherferem, Petrem Červenkou a Jaroslavem Krákorou.

O něco kurióznější je kampaň, kterou zvolili Andrej Babiš kandidující za hnutí ANO nebo předseda ODS Martin Kuba. Šéf hnutí ANO (budoucí vlastník vydavatelství MAFRA, jehož součástí jsou i Lidové noviny a zpravodajský server Lidovky.cz) si v rámci kampaně zašel zahrát v Pardubicích basketbal a v pátek rozdával zmrzlinu v Praze na Staroměstkém náměstí.

Martin Kuba zas fotkou na Twitteru poukázal na to, že žije zdravě a sportuje. (více čtěte ZDE.)

Andrej Babiš na Staroměstkém náměstí rozdával zrmzlinu v kelímku se svou podobiznou.

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš si v rámci kampaně zašel v Pardubicích zahrát basketbal.

Předseda ODS Martin Kuba se na Twitteru pochlubil fotkou z podzimního výletu na bruslích.

"Politická kampaň je natolik tematicky vyprázděná, že je docela možné, že se alespoň těmito pokusy politici vnutí do pozornosi voličům," řekl serveru Lidovky.cz Jan Jirák, teoretik médií působící na katedře mediální studií Institutu komunikačních studií a žurnalistiky.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.