Strany volí podobné strategie. Jednou z nich je například rozdávání předmětů. Politikové obdarovávají náhodné kolemjdoucí téměř čímkoli a doufají, že jim to pomůže dostat se do přízně voličů. Často jde o propisky, placky nebo lízátka.
Podle průzkumů nejsilnější strana ČSSD posílá své politiky do ulic, aby rozdávali oranžové růže. Při této činnosti se nechal vyfotografovat i předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka.
Další ověřenou strategií je vlídné povídání si s voliči na nejrůznějších místech. Na ulici, ve speciálně vypravených linkách tramvají nebo třeba na veřejně přístupné akci.
Předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg se takto nechal vyfotit během pražských veslařských závodů s miminkem nebo na zastávce v Liberci s příznivci. Specifickou součástí kampaně TOP 09 jsou také akce nazvané Pivo s Karlem, ty se konají na mnoha místech republiky.
I komunistická strana vsadila v kampani na přímé setkání s obyčejnými lidmi. Ti měli možnost s kandidáty do sněmovny (Marta Semelová nebo Jiří Dolejš) mluvit v tramvaji vyzdobené plakáty s heslem S lidmi pro lidi. Příznivci strany také dostali lízátka s třešněmi.
Dalším osvědčeným trikem, ke kterému se uchyluje především mužská část kandidátek, je asistování při nějaké fyzicky namáhavější práci. Politici se během kampaně rádi převlékají do civilu a hrají si na hrdiny.
Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se nechal zvěčnit při stavění v Lanžhotě, místopředseda sociální demokracie Zdeňek Škromach zase během návštěvy sklárny Ergmann v Novém Boru. Tam pracovníkům pomáhali s foukáním do skla nebo se zdobením skleniček.
Bohuslav Sobotka pomáhá se stavěním v Lanžhotě.
Politici návštěvami českých podniků dávají najevo svou podporu obyčejným lidem. Během prohlídky párkrát zapózují v převleku nebo přímo se zaměstanci. To si vyzkoušel také předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Fotoaparáty takto s helmami na hlavách zachytily například i Bohuslava Sobotku a Jaroslava Foldynu, kteří navštívili společnost Spolchemie v Ústí nad Labem.
O něco kurióznější je kampaň, kterou zvolili Andrej Babiš kandidující za hnutí ANO nebo předseda ODS Martin Kuba. Šéf hnutí ANO (budoucí vlastník vydavatelství MAFRA, jehož součástí jsou i Lidové noviny a zpravodajský server Lidovky.cz) si v rámci kampaně zašel zahrát v Pardubicích basketbal a v pátek rozdával zmrzlinu v Praze na Staroměstkém náměstí.
Martin Kuba zas fotkou na Twitteru poukázal na to, že žije zdravě a sportuje. (více čtěte ZDE.)
"Politická kampaň je natolik tematicky vyprázděná, že je docela možné, že se alespoň těmito pokusy politici vnutí do pozornosi voličům," řekl serveru Lidovky.cz Jan Jirák, teoretik médií působící na katedře mediální studií Institutu komunikačních studií a žurnalistiky.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |