Lidovky.cz

Nemocnice přestane přijímat pacienty. Přehání, reagují pojišťovny

Česko

  16:26
NÁCHOD - Náchodská nemocnice, pod niž spadá i nemocnice v Rychnově nad Kněžnou, omezí příjem klientů některých zdravotních pojišťoven. Mohou za to limity, podle kterých budou pojišťovny hradit pouze určitý počet zdravotních výkonů. Výjimkou budou stavy vyžadující akutní péči. Řekl to mluvčí náchodské nemocnice Lukáš Holub. Všechny tři pojišťovny odmítly krok nemocnice jako "nemístný nátlak".
Lékaři (ilustrační foto).

Lékaři (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Nemocnice oznámila, že od 28. října nebude k plánovaným zákrokům brát klienty Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV) a Oborové zdravotní pojišťovny (OZP). Od 4. listopadu přestane brát klienty České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP).

Tři z šesti zaměstnaneckých pojišťoven

Asociace českých a moravských nemocnic (AČMN) vyzvala dnes pojišťovny, aby garantovaly úhradu i nad limity vyhlášky. Už v půli října vyzvala všechny nemocnice, aby se kvůli vyčerpání limitů obracely na pojišťovny. Mají jim prý písemně garantovat zaplacení péče, která by podle vyhlášky zaplacena nebyla. Náchodská nemocnice to udělala jako první.

ČTĚTE TAKÉ:

Náchodská nemocnice sdělila své rozhodnutí pojišťovnám dopisem. Mluvčí ZPMV Hana Kadečková řekla, že nemocnice dala informaci už v úterý odpoledne médiím a teprve ve středu o rozhodnutí informovala pojišťovny.

"Termín schůzky padl teprve poté, co ředitel naší pobočky volal řediteli nemocnice, co má znamenat zpráva v tisku. ZPMV nebyla nemocnicí předem kontaktována ani informována o tom, že by hrozila krizová situace," řekla Kadečková.

"ČPZP je pohoršena tímto nekorektním způsobem komunikace a zveřejněný článek charakterizuje jako poplašnou zprávu, včetně možnosti uplatnění příslušných právních kroků," sdělil obchodní ředitel ČPZP Vladimír Matta. Zdůraznil, že tato pojišťovna je dlouhodobě stabilní, platí za péči v termínech a dlouhodobě nemá závazky po splatnosti.

Pojišťovna zajistí péči jinde

Obě potvrdily, že jejich pojišťovny platí nasmlouvanou péči řádně a včas. "Neexistuje žádný reálný důvod k omezování služeb poskytovaných našim klientům," zdůraznily a vyzvaly klienty, aby neváhali obrátit se na svoji pojišťovnu, když jim bude odmítnuta péče kvůli vyčerpanému limitu. Zajistí jim péči v jiné nemocnici.

Také AČMN dnes v prohlášení pro ČTK uvedla, že nemocnice sdružené v asociaci v případech ohrožení života nebo zdraví poskytnou péči vždy.

Náchodská nemocnice na dotaz ČTK nechtěla odhadovat počty pacientů, jichž se omezení dotkne. "Omezení se netýká porodnic a novorozeneckých lůžek, v ambulancích péče poskytnuta bude, ale k hospitalizaci přistoupíme pouze v případě, že zdravotní stav přímo ohrožuje život," uvedl náměstek léčebně preventivní péče primář Antonín Housa.

Vedení nemocnice předpokládá, že se postupně dotkne omezení i pojištěnců dalších pojišťoven. Podle ředitele je nemocnice personálně i technicky připravena péči poskytnout a pacienty přijmout. "Je mi naprosto jasné, že pro potenciální pacienty je takové opatření nepříjemnou komplikací, ale za současné kritické situace nemocnice, která je především způsobena vyhláškou o úhradě péče, nemohu postupovat jinak," uvedl Vávra.

Hradecký kraj letos v červnu rozhodl o sloučení rychnovské a náchodské nemocnice. Obě už od konce roku 2011 řídí jeden ředitel a většinu agend mají sjednocenou. Náchodská nemocnice má 720 lůžek, rychnovská 450.

Úhradovou vyhlášku kritizuje Krizový štáb nemocnic, odborů a pacientů, žádá novelu, aby ještě do konce roku šlo do nemocnic víc peněz. Ministerstvo to odmítlo, vyhlášku nelze podle něj už změnit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.