Lidovky.cz

Dopravní lanovky jsou nebezpečným přežitkem, míní místostarosta Vrchlabí

Česko

  18:24
PRAHA - Lanovka v osadě Přední Labská na silnici mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem byla určená k převážení zavazadel, v pátek se však její kabina utrhla, zemřel osmatřicetiletý muž, dvě ženy a dvě děti byly zraněny. "Tato zařízení jsou pozůstatkem minulých dob. V současnosti snad nejsou ani kontrolována, a tak mohou být ve špatném technickém stavu," říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz místostarosta Vrchlabí Michal Vávra.

Přetržené lano způsobilo v pátek večer tragický pád nákladní lanovky v Přední Labské u Špindlerova mlýna na Trutnovsku. foto: MAFRA: Michal Klíma

Lidovky.cz: Znáte dopravní lanovku, kde došlo ke tragédii?
Je to lanovka mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem. Nejedná se o ryze soukromou lanovku, ale fungovala veřejně, i k přepravě zavazadel hostů.

Lidovky.cz: Je běžné, že by se touto lanovkou přepravovaly i osoby?
Lanovka v Bumbálce určitě nebyla určena na převážení osob, měla přepravovat materiál. Sám jsem lidi na lanovce jet nikdy neviděl. I když lanovka je hodně v lese, ze silnice není vidět, a kdyby o ní člověk nevěděl, ani ji nezaregistruje.

Lidovky.cz: Jsou dopravní lanovky v Krkonoších běžné?
Před dvaceti, třiceti lety to byla běžná věc, protože aut nebylo tolik a v zimě jsou některá místa celkem nepřístupná. Když si potřebovali rekreanti vyvézt nahoru bagáž, posloužil tento typ lanovky, dnes už je to spíše přežitek.

ČTĚTE TAKÉ

Lidovky.cz: Kolik takových zařízení je v okolí Vrchlabí či Špindlerova Mlýna?
Nevím přesně, ale odhadl bych tak do deseti. Nejsou moc vysoké, okolo dvou metrů a není vyloučeno, že je občas lidé používají k přepravě, ale je to samozřejmě riskantní. Bývají to lanovky staršího data, takže manipulace s nimi může být nebezpečná.

Lidovky.cz: Je ke stavbě lanovky potřebné stavební povolení? A jsou lanovky podrobovány kontrolám?
To je těžké určit, jak jsem zmínil, může se jednat o velmi stará zařízení, kde nemusí být vždy jasné, jak a jestli vůbec při jejich vzniku probíhala kolaudace.

Lidovky.cz: Nejsou tedy tato zařízení nebezpečná?
Jde o to, jaký typ lanovky to je. Pokud je to lanovka, která slouží k přepravě lidí, má superpřísná pravidla, která kontroluje drážní úřad a prevence je veliká. Poté jsou lanovky používané v lesnictví na přibližování dřeva. Ve strmém svahu dřevaři svážejí dřevo. I tady to vyžaduje odbornou péči, kontrolu a vyškolený personál. Dopravní lanovky však zůstaly a jsou spíše pozůstatkem minulých dob. Před čtyřiceti lety se občas stávalo, že amatérské lyžařské lanovky lyžařům utrhly prsty. Pozůstatky těchto amatérských zařízeních se ještě dají najít, ale nejsou běžné. S takovým případem, který se stal s utrženou lanovkou na Bumbálce, jsem se ještě nesetkal.

ČTĚTE TAKÉ

Lidovky.cz: Myslíte si, že v souvislosti s utržením lanovky v Bumbálce se budou tato zařízení více kontrolovat?
Je možné, že po tomto incidentu proběhnou nějaké revize a bude jasně zdůrazněno, že tento druh lanovek slouží k přepravě materiálu a ne osob. U přepravy materiálu by pravidla nemusela být tak přísná, ale o to důslednější by mělo být varování, aby zařízení nebylo používáno k přepravě lidí. Jinak se ale domnívám, že v současnosti tyto dopravní lanovky ani nijak pravidelně kontrolovány nejsou.

Lidovky.cz: Kdo podle vás nese za neštěstí odpovědnost?
Záleží na tom, jestli bylo někde na cedulce jasně dané varování, že se na lanovce nesmí přepravovat lidé a co jim případně řekl majitel lanovky. Předpokládám, že nějaká obsluha tam musela být. Takové lanovky by se měly spouštět nějakým mechanismem, pokud to načerno ti lidé spustili sami, tak by byla odpovědnost na nich.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.