"Ano, byl jsem odvolán," potvrdil informaci serveru Lidovky.cz Jaroslav Friček. Důvod svého odvolání ale neuvedl. Zdali už je znám jeho nástupce, nevěděl. "Omlouvám se, takové informace nemám," podotkl Friček.
Odvolání Frička potvrdil serveru Lidovky.cz i nový šéf úřadu Pavel Švagr. "Pan bezpečnostní ředitel byl odvolán, ale i nadále hodlám využít jeho služby, profesní dovednosti a zkušenosti. Není to žádné profesionální pochybení pana kolegy Frička. Spolupráce mezi mnou a odvolaným bezpečnostním ředitelem bude pokračovat," řekl.
Nový šéf správy Švagr má prý jinou představu o manažerském řízení úseku bezpečnosti. "Bezpečnostní ředitel v tomto úřadu je klíčová pozice z hlediska úkolů, které tento úřad dělá. Nechci to dál rozpitvávat," řekl. Oblast bezpečnosti je krizové řízení a Švagr podle svých slov chce, aby fungovalo stoprocentně a perfektně. "Nazavnímal jsem, že během hodiny po odvolání se tato informace dostane mediálně k vám," dodal. Zároveň nevyloučil, že v personálních změnách bude pokračovat. "Jak budu na úřadu pracovat, tak předpokládám, že nelze vyloučit nějaké další věci. Ale není to mým úkolem, nechci dělat čistky," uvedl.
|
Odvolání Páleníka
Ondreje Páleníka odvolala Sobotkova vláda ve středu. Na tiskové konferenci to potvrdil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).
Páleník měl od června volno (viz box) kvůli obvinění v kauze Jany Nagyové, bývalé šéfky kanceláře premiéra Petra Nečase.
Neudržitelná situace
"Vláda považuje situaci za neudržitelnou a rozhodla," prohlásil Mládek s tím, že bylo neúnosné, aby ve vedení správy stál půl roku místopředseda. Novým šéfem správy se stal náměstek generálního ředitele Českých drah Pavel Švagr.
Švagr byl od roku 2009 náměstkem generálního ředitele ČD pro personální záležitosti, loni v srpnu byl z této funkce odvolán. Byl také tajemníkem stínové vlády ČSSD. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde poté působil jako odborný asistent na katedře managementu VŠE. V roce 1998 se stal poradcem ministra pro místní rozvoj, o dva roky později zamířil do čela Státního fondu dopravní infrastruktury, který vedl sedm let. Poté působil na Správě železniční dopravní cesty a jako poradce na Českých drahách.
Jako dopravní expert se zaměřuje zejména na oblast financování dopravní infrastruktury a jejího dalšího rozvoje. V roce 2005 se spekulovalo, že by mohl stanout v čele ministerstva dopravy ve vládě Stanislava Grosse (ČSSD) poté, co kabinet kvůli aféře kolem financování bytu tehdejšího premiéra opustili ministři za KDU-ČSL.
Česko a státní hmotné rezervy
Ministr financí Andrej Babiš by chtěl u hmotných rezerv změny. Již dříve uvedl, že Česko je jedna z mála evropských zemí, která státní hmotné rezervy financuje. Připomněl, že na Slovensku nyní vznikla agentura, která tyto státní hmotné rezervy profinancovala. Ve většině států Evropy patří státní hmotné rezervy těm, kteří je vyrábějí jako zboží, řekl šéf hnutí ANO.