Lidovky.cz

Zakázky podle ministerstva dopravy: rozsekat a přihrát předem vybraným

Česko

  7:57aktualizováno  8:44
Dělili zakázky. Přihrávali je předem vybraným uchazečům. Utráceli za dárky, reklamu a vysoké odměny. Ministerstvo dopravy a její organizace podle nejnovějšího zjištění národních kontrolorů ohýbaly veřejné soutěže podle potřeby.

Nejvyšší kontrolní úřad. Ilustrační foto. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Nejvážnější nedostatky odhalil Nejvyšší kontrolní úřad při prověřování veřejných zakázek. Ministerstvo dopravy například uzavřelo s jedním člověkem postupně pět smluv na poradenské služby v oblasti kosmických aktivit. Všechny smlouvy přitom měly stejný předmět plnění. „První z nich za 1,7 milionu korun zadalo ministerstvo v jednacím řízení bez uveřejnění, další čtyři za celkem 4,2 milionu pak jako zakázky malého rozsahu,“ uvádí aktuální zpráva NKÚ.

Podobně postupovalo podle zprávy také Ředitelství vodních cest. „Zakázku na právní služby za celkovou částku 3,8 milionu korun rozdělilo do dvou zakázek malého rozsahu, které pak zadalo jednomu poskytovateli v lednu a dubnu 2012,“ píše NKÚ ve zprávě.

ZPRÁVA NKÚ

NKÚ se zaměřil na hospodaření Ministerstva dopravy a jeho organizačních složek, konkrétně Ředitelství vodních cest ČR, Státní plavební správy, Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Kontroloři prověřili například výdaje za informační a komunikační technologie, kancelářský materiál, opravy a údržbu osobních aut, ale i náklady na cestovné, reprezentaci, právní, poradenské a konzultační služby nebo na mzdy.

 V kontrolovaných letech 2010 až 2013 dosáhly celkové výdaje v kontrolovaných oblastech 2,7 miliard korun.

 

Nejhůř si podle NKÚ vedlo Ředitelství vodních cest, které chybovalo "téměř ve všech kontrolovaných oblastech" včetně mezd a mimořádných odměn. Šest ze 13 zaměstnanců ředitelství dostalo v roce 2012 roční odměny ve výši 104 procent jejich nárokové složky mzdy. "Ředitelství také například uzavíralo dohody s vlastními zaměstnanci na práce, které odpovídaly jejich pracovní náplni," dodal kontrolní úřad.

Prověřované instituce mohly podle něj v daných letech ušetřit minimálně šest procent nákladů, což je zmíněných 88 milionů Kč. U Ředitelství vodních cest činí odhad možných úspor dokonce kolem 13 procent nákladů, uvedl v tiskové zprávě NKÚ. V letech 2010 až 2013 dosáhly podle něj celkové výdaje v kontrolovaných oblastech 2,7 miliardy korun.

Nepředložené dokumenty

Mnohdy prý kontrolovaná pracoviště ani nedokázala doložit nezbytnou dokumentaci k veřejným zakázkám, případně to, jaké služby za své peníze získala. Ředitelství vodních cest běžné personální a účetní práce zadávalo fyzickým osobám. Třeba v roce 2012 ho to přišlo na 472 tisíc korun. K tomu, jak poskytovatele služeb vybralo, ale nepředložilo žádné doklady.

NADMĚRNÉ VÝDAJE

  • Ústav pro odborné zajišťování příčin leteckých nehod koupil v letech 2011 a 2012 například:
  • 100 kusů plaket za 96.000 korun
  • 56 šál za 23.000 korun
  • 35 baterek za 18.000
  • 13 pásků za 13.000 korun
  • Ústav v roce 2011 pořídil i běžecký trenažér za 27.000 korun.

Vysoké náklady odhalili kontroloři i u výdajů na reklamní a dárkové předměty, na pohoštění a některé nákupy. Ředitelství vodních cest vydalo na reprezentaci loni šestkrát víc než v roce 2010. Podstatnou část tvořily útraty za pohoštění. "Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich ale bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval," uvedl NKÚ.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.