Lidovky.cz

Konec letáků, maskotů a plachet na lešení? Praha chce v centru zatočit s reklamou

Česko

  6:00
PRAHA - Venkovní reklama v historickém centru Prahy může dostat stopku. Z jádra metropole by měly zmizet nevzhledné reklamní plakáty, obří plachty na lešení i rozdavači letáků. V ulicích by se také neměli pohybovat lidé v reklamních převlecích. S tímto návrhem vystoupili radní, kteří chtějí zpřísnit pravidla pro inzerci v historické Praze.

Chodící reklama v centru Prahy. foto: Lidovky.cz

Magistrát se dále pokouší zatočit s nevkusnou reklamou v historické části metropole. Loni Praha zasáhla proti křiklavým poutačům, výlohám, svítícím bannerům či obřím vývěsním štítům z plastu, za něž hrozí pokuty a které v terénu kontrolují památkáři. Ukřičenou reklamu se ale stále nepodařilo zcela vymýtit.

Pražská památková rezervace

Rezervace zaujímá území o rozloze 8,66 kilometrů čtverečních, to je 1,74 % z celého území města.

Praha rozdělená do pásem: historické jádro města (Pražská památková rezervace),...

Zahrnuje historické jádro Prahy, konkrétně tyto čtvrti: Staré Město, Josefov, Malá Strana, Hradčany s Pražským hradem, Nové Město (na východě jen po Sokolskou ulici) s Vyšehradem; dále z malé části pak Vinohrady (Federální shromáždění, Státní opera a Fantova budova hlavního nádraží), Holešovice (Letenské sady s nábřežím), Podolí (porodnice) a Smíchov (Janáčkovo a Hořejší nábřeží s ostrovy).

Nyní zastupitelé jednají o tom, jak zkulturnit prostředí Pražské památkové rezervace a omezit nelegální inzerci v centru Prahy.

Některé pražské části - historické jádro metropole, Vinohrady, Holešovice, Podolí i Smíchov - by se tak mohly dočkat zpřísnění podmínek pro reklamu. Radní chtějí k mapě navíc připojit i další oblast, kterou považují za historicky významnou. Přibude ještě část sousedního území Prahy 2 sahající až k náměstí Míru,“ uvedl radní Lukáš Manhart (TOP 09).

Plachty přes lešení? Musí zobrazovat objekt

A čeho se má omezení týkat? Zákaz by měl platit pro rozdávání letáků, brožur, navštívenek, vizitek a katalogů. Týkat se bude také plakátů, a to bez ohledu na použitý materiál. Návrh by se měl zaměřit i na média, která šíří reklamu na veřejně přístupných místech Pražské památkové rezervace.

Z ulic by dále měli zmizet lidé v reklamních převlecích. To se týká například chodících maskotů před masážním salonem na Václavském náměstí, kteří ve zvířecím převleku lákají kolemjdoucí k návštěvě. Změna by se měla dotknout také plachet na stavebních lešeních při opravě budov. „Reklama na nich bude moci zabírat pouze 20 % z plochy a plachta bude muset zobrazovat také samotný objekt,“ uvedl Manhart.

Kromě výše uvedených změn usiluje magistrát o novelizaci zákona o regulaci reklamy, podle nějž by reklamy musely být povinně označeny údaji o zadavateli nebo zpracovateli. To by pomohlo bojovat s černými výlepy. Návrh bude projednávat i resort průmyslu a obchodu.

Nový stavební plán magistrátu rovněž počítá se zákazem nových billboardů. Platit by měl od října. Předpis se týká pouze zastavěné části města a omezí jen nové, nikoli stávající reklamy.

Nebezpečné billboardy u silnic

Jenže zatímco magistrát vytrvale bojuje proti nevzhledným poutačům v historické části Prahy, životu nebezpečnou reklamu u kruhových objezdů a v těsném okolí komunikací už tolik neřeší. Pražská Technická správa komunikací již dříve oznámila, že má v plánu reklamami obstavit kruhové objezdy. Praha tak jde proti trendu odstraňování nebezpečných překážek z okolí silnic, které odvádí pozornost řidičů. Podle obhájců projektu reklamy křižovatku zvýrazní, dopravní experti oslovení serverem Lidovky.cz to však považují za nesmyslný argument. (VÍCE ČTĚTE ZDE) 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.